De ‘APK-keuring’ voor je LinkedIn profiel
Categorie: Op je werk | april 2022 | door Melanie van Riel
LinkedIn, hét zakelijke online netwerk. Voor als je een nieuwe baan zoekt, in contact wilt blijven met jouw zakelijke netwerk of als je inspiratie een onderwerp of vakgebied zoekt. Om als assistant de aandacht te (blijven) trekken met jouw LinkedIn profiel is het belangrijk dat jij je profiel zo veel en uitgebreid mogelijk vult.
Makkelijker gezegd dan gedaan, want een kwalitatief goed en aantrekkelijk profiel maken kost veel tijd en bovendien moet je dat profiel ook nog regelmatig een “APK-keuring” en onderhoudsbeurt geven. Maar voordat je dit artikel moedeloos wegklikt, check toch even deze zes snelle tips die jouw profiel in een mum van tijd aantrekkelijk maken.
1. Goede profielfoto
Klinkt cliché, maar investeer in een goede zakelijke profielfoto. Zorg dat je recht in de lens kijkt en dat er geen storende achtergrond is of dat je of kleding met drukke prints aan hebt. Dus geen vakantiefoto met hawaiiprint (hoewel heel fashionable 😉) met zonnebril op, bewaar deze lekker voor je andere social’s. Mensen willen namelijk je gezicht goed kunnen zien en een goede foto bepaalt echt of jouw profiel verder bekeken wordt. En ben je beschikbaar voor werk, gebruik de #Opentowork badge!
2. Achtergrondfoto
Zorg voor een goede achtergrondfoto, beeld komt beter binnen dan tekst. Laat zien wat voor werk je doet en/of voor wie je werkt.
Vraag je werkgever of zij kant en klare banners hebben wanneer je zelf geen mooi beeld kunt vinden, uploaden klaar!
3. Laat je stem horen!
Veel mensen is het wellicht nog niet opgevallen, maar je kunt in je profiel ook je stem laten horen. Wanneer mensen het luidsprekertje naast je naam aanklikken dan horen ze hoe jij je naam uitspreekt en jouw eventuele boodschap. Hoe leuk is het om bij een mooie profielfoto ook een stem met een persoonlijke boodschap te kunnen beluisteren, dan is het beeld al bijna compleet voor degene die je profiel bekijkt.
Wanneer je een bericht inspreekt, zeg, naast een duidelijke uitspraak van je naam bijvoorbeeld dat je het leuk vindt dat iemand de moeite neemt om jouw profiel te bekijken en dat je ze een berichtje kunnen sturen als ze vragen hebben. Hiermee scoor je gegarandeerd! Je kunt het bericht opnemen via de LinkedIn app (klik op het potloodje naast je profielfoto, klik op het potloodje bij “Uitspraak naam”, “Nieuwe uitspraak opnemen”). Zo gepiept!
4. Goede kopregel
Deze is wat lastiger en vraagt misschien wat creativiteit. Vraag desnoods mensen om met je mee te denken. Bekijk kopregels van andere profielen om inspiratie op te doen. Bijvoorbeeld: een man in de metaalindustrie noemt zich “man of steel”.
Wanneer je geen originele kopregel kunt bedenken vermeld dan in elk geval zoveel mogelijk, zo niet alle, functietitels waarop je gevonden wil worden, bijvoorbeeld: virtual assistant, office manager, management assistant, personal assistant, projectmanagement ondersteuner, secretaresse, executive assistant enz. Wanneer je openstaat voor nieuw werk kun je in je kopregel aangeven dat je beschikbaar bent.
5. Interessante info (voorheen samenvatting)
Heb je niet veel tijd om hier uitgebreid de tijd voor te nemen maar heb je op je cv al wel een interessante samenvatting staan, copy / paste deze dan naar “Info”. Op een later moment kun je deze tekst aanpassen met op welke zoekwoorden je gevonden wil worden en welke oplossing jij bijvoorbeeld zou kunnen bieden. Houd het kort en gebruik veel witregels en tussenkoppen, dan kan de lezer je profiel sneller scannen. Gebruik hier en daar wat icoontjes, maar niet te veel, het moet geen poppenkast worden!
6. Wees actief op LinkedIn
Tenslotte, heb je eenmaal een goed profiel waarbij je alle onderdelen hebt ingevuld, wees daarna vooral actief op LinkedIn. Likes en comments geven en bestaande posts delen is zo gedaan en post vooral zelf regelmatig iets.
Over hoe vaak je dat moet doen wordt veel geschreven, maar doe vooral wat goed voelt en voor jou haalbaar is. Tegen “Linfluencers” die van posten hun vak hebben gemaakt en het geheime algoritme kun je toch niet op, maar wees vooral authentiek! Profielen met foto’s waar je zelf op staat met persoonlijke verhalen zijn aantrekkelijk. Deze profielen worden betrouwbaar gevonden en gewaardeerd. Probeer maar!
Mocht je nog meer willen doen om jezelf op de kaart te zetten, lees dan ons artikel over Personal Branding, zo word je een A-merk.