Teamtraining communicatie; intern en extern adviseurschap
Communicatie is een van de belangrijkste vaardigheden waarover je als mens beschikt. En een groot struikelblok als communicatie niet lekker loopt. Werken jullie in een team waarbij de communicatie niet altijd lekker loopt met bijvoorbeeld onduidelijkheid als gevolg? Zowel onderling als naar externe partners? En zijn de verbeterpunten met name te vinden in het actief luisteren, stellen van de juiste vragen en het minder vaak aannames doen. Dan is deze teamtraining iets voor jullie.
Programma
Wij geloven in leren door het te doen. In vier dagdelen van elk vier uur behandelen we theorie aangevuld met inspirerende voorbeelden en zelf dingen doen. Omdat we dit in kleine groepen doen van maximaal tien personen, is er genoeg ruimte voor interactie en het delen van verhalen. De trainer oefent met de deelnemers aan de hand van rollenspellen en sluit elk dagdeel af met de oefening inzicht en actie. Deze oefening helpt de deelnemers de training voor zichzelf samen te vatten en het gelijk al om te zetten naar een actie voor de praktijk.
Dagdeel 1; verbinden
Het doel van het eerste dagdeel is kennis maken met elkaar en de basis te leggen voor communicatie gericht op verbinden. De deelnemers zijn na dit eerste dagdeel in staat op een juiste manier een gesprek met interne en externe partijen te voeren. Ook zetten we eerste stappen naar partnership, adviseurschap en begrijpend luisteren.
Dagdeel 2; het gebruik van de juiste woorden
Het doel van dagdeel twee is het uitbouwen van kennis en vaardigheid in gesprekken. De deelnemers laten tijdens het geven van een presentatie zien wat ze gedaan en geleerd hebben in de vorige training. Feedback geven is een belangrijk onderdeel en we leren het juist aanspreken van elkaar en dit passen we gelijk toe. Daarnaast leren de deelnemers om te gaan met bezwaren van de interne en externe gesprekspartner.
Dagdeel 3; verschillende modellen
Dag drie is volledig gericht op interne en externe communicatie middels de Roos van Leary en andere modellen zoals Stephen Covey. Door samen op te bouwen en te oefenen krijgen de deelnemers volledig inzicht in communicatie. Ook leren zij hoe zij zich aan kunnen passen aan hun gesprekspartner met als doel effectief beïnvloeden. De deelnemers geven antwoord op de vraag: ‘hoe krijg ik voor elkaar wat ik graag wil, terwijl mijn gesprekspartner ook tevreden is?’
Dagdeel 4; het totaalplaatje: een perfect gesprek
Het doel van dagdeel vier is al het geleerde samenvatten en overzicht voor de medewerkers creëren. Na dagdeel vier is de medewerker in staat een goed gesprek te voeren, waar klantgerichtheid en uitstekende communicatie voorop staan.
Resultaat
Aan het eind van deze vier dagdelen;
Zijn de deelnemers consistent in hun communicatie;
Gebruikt het team allemaal dezelfde tools;
Hebben de deelnemers inzicht in hun eigen communicatiestijl en herkennen ze die van de gesprekspartners;
Weten de deelnemers hoe je door middel van communicatie kunt beïnvloeden;
Zijn de deelnemers professionele gesprekspartners die de kneepjes van het vak kennen.
Meer informatie of aanmelden
Wil je meer weten? Laat je gegevens achter via onderstaand contactformulier. Wij nemen dan contact met je op.