5 lessen van bedrijven in actie tegen corona
Als gevolg van het coronavirus veranderen bedrijven over de hele wereld hun activiteiten, om te voldoen aan de grote vraag naar gezichtsmaskers, ontsmettingsproducten of ventilatoren. Welke lessen kunnen we leren van de bedrijven die hierop inspelen?
"Onze focus ligt op unieke manieren waarop Apple kan helpen", zei Tim Cook, CEO van Apple, in een video-update op 4 april jl. Het technologiebedrijf heeft uit alle lagen van het bedrijf mensen samengebracht: productontwerpers, engineers, verpakkingsteams, mensen van de werkvloer én leveranciers. Ze zijn van plan één miljoen gezichtsmaskers per week te maken.
Apple is een van de voorbeelden van bedrijven die zich inspannen om de COVID-19-pandemie het hoofd te bieden. Het Mercedes Formula 1-team werkt samen met artsen om CPAP-apparaten (Continuous Positive Airway Pressure) te produceren. Deze apparaten kunnen patiënten uit de intensive care houden. Het Spaanse modehuis Zara heeft honderdduizenden chirurgische maskers en ziekenhuisjassen geproduceerd, en het Nederlandse chemiebedrijf DSM heeft tot nu toe 260.000 flessen desinfecterende handgel aan de Nederlandse ziekenhuizen gedoneerd.
Veel bedrijven zien zich door de gevolgen van corona genoodzaakt om hun gewone bedrijfsactiviteiten deels of zelfs helemaal neer te leggen. De bedrijven die in staat zijn deze situatie te veranderen naar ‘hoe kan ik helpen?’, leveren nu een essentiële bijdrage. Hier zijn vijf lessen die we hier uit kunnen leren.
1. Kleine technologiebedrijven zijn het meest wendbaar
In Italië, een van de eerste en hardst getroffen landen, kon een 3D-printbedrijf binnen 24 uur 100 beademingskleppen maken voor een plaatselijk ziekenhuis. Het kleine bedrijf nam meteen de beslissing om hun diensten en middelen aan te bieden in een noodsituatie en was zo in staat snel te helpen.
2. Wereldwijde supply chains hebben veerkracht
Dat wil niet zeggen dat grote bedrijven niet hun voordelen hebben. Het duurt weliswaar langer voordat een groot bedrijf van richting verandert, maar als dat eenmaal is gebeurd, dan zijn de beschikbare middelen enorm. Een sterke wereldwijde supply chain is bijvoorbeeld zo’n voordeel.
In Italië werken Fiat Chrysler (FCA) en Ferrari samen met Siare Engineering, de grootste fabrikant van beademingsapparatuur in Italië, om de productie van de beademingsmachines te verdubbelen. Ferrari en FCA hebben hun bedrijfsactiviteiten opgeschort en gebruiken in deze tijd hun middelen om de pandemie aan te pakken. FCA produceert in een van haar fabrieken in Azië ook gezichtsmaskers.
3. Veranderen betekent vaak opnieuw opleiden
Het is te gemakkelijk om te zeggen dat Dyson een nieuw type beademingsventilator heeft ontworpen en die nu ook produceert. Het gaat namelijk om complex proces waarbij productielijnen worden verplaatst, nieuwe gereedschappen worden gemaakt en werknemers opnieuw worden geschoold. Mensen die al jaren auto's maken, kunnen niet meteen beademingsapparatuur maken, zonder enige training en nieuwe kennis. Bedrijven die onder normale omstandigheden altijd gemakkelijk hun werknemers bij- en omscholen, kunnen nu het snelst veranderen. De coronacrisis toont aan hoe belangrijk het is om kennis en vaardigheden van medewerkers te blijven ontwikkelen.
4. Verandering van regelgeving is vaak minder flexibel dan bedrijven zijn
Bedrijven variërend van chemische bedrijven tot cosmetische bedrijven en brouwerijen maken nu desinfecterende handgel. Er is een tekort aan en het recept is relatief eenvoudig. Dat betekent niet dat het hele proces ook eenvoudig is. De eerste batch ontsmettingsmiddel werd geproduceerd door de Schotse firma Brewdog, maar het middel werd door een plaatselijk ziekenhuis afgewezen: het alcoholgehalte was ver boven het minimum dat de Britse Health and Safety Executive aanbeveelt, maar niet hoog genoeg voor een klinische omgeving. Regels in de gezondheidszorg zijn (om voor de hand liggende redenen) erg streng en veel bedrijven lopen er nu tegenaan dat deze regelgeving, zelfs in noodgevallen, gewoon van toepassing blijft.
5. Stakeholders zijn nu net zo belangrijk als aandeelhouders
In augustus vorig jaar heeft America's Business Roundtable de rol van een bedrijf opnieuw gedefinieerd als “van voordeel voor alle belanghebbenden, klanten, werknemers, leveranciers, de gemeenschap en aandeelhouders”. Voorheen legde deze groep vooral de nadruk op het voordeel voor de aandeelhouders. Die verandering van visie past in de strijd tegen het coronavirus, omdat veel bedrijven juist nu hulp bieden aan hun lokale gemeenschap, hun werknemers of hun overheid. Zelfs als dat nadelig is voor de aandelenprijs op korte termijn.
De Covid-19-pandemie is een ongebruikelijke situatie die om buitengewone actie vraagt. We leren op dit moment grote lessen en het is interessant om te zien of deze lessen ons zakelijk gedrag zullen veranderen en of ze aan ‘best practice’ een nieuwe definitie geven zodra deze crisis voorbij is.