De TOP 5 trends uit de wereld van werk
8 juli 2020 - Elke week delen we verschillende onderwerpen die actueel zijn in de wereld van werk. Dit zijn de top 5 trends van deze week:
# 1. Millennials en Generatie Z hebben de mogelijkheid tot het ontwikkelen van een "beter normaal"
Ondanks de uitdagingen van het coronavirus, de economische crisis en massaprotesten, kijken jonge generaties positief naar de toekomst. Dat blijkt uit de Deloitte Global Millennial Survey. In het onderzoek komt naar voren dat millennials en de Generatie Z-werknemers een groeiende waardering hebben voor werken op afstand. Daarbij geeft meer dan 60% aan de optie te willen hebben om vaker op afstand te blijven werken. Meer flexibiliteit op het werk zou hen helpen bij stressverlichting en het vinden van een goede balans tussen werk en privé. Hoewel de loyaliteit van werk eind 2019 een hoog niveau bereikte, is nog niet duidelijk hoe banenverlies als gevolg van corona de loyaliteit de komende maanden zal beïnvloeden.
# 2. Britse premier belooft 'elke jongere' de 'kans op een stage'
Als onderdeel van zijn 'new deal'-plan om de Britse economie een nieuwe boost te geven wil Boris Johnson £ 5 miljard investeren in infrastructuurprojecten na COVID-19. Eerder deze week beloofde Johnson een plaatsingsgarantie te bieden die elke jongere voorziet van een werk-leertraject. In de de FE Week staat dat de details van hoe dit beleid zou werken, of hoeveel het zou kosten, nog moet worden toegelicht. Volgende week zal minister van Financiën Rishi Sunak naar verwachting een update geven over het door de regering voorgestelde economische herstelplan.
# 3. Hoe online samenwerken de productiviteit van werknemers kan verhogen
Werken op kantoor en omringd zijn door collega's kan de productiviteit verhogen. Maar is deze werkstijl voorgoed verloren gegaan nu mensen steeds vaker op afstand werken? En nog belangrijker, is er een manier om ervoor te zorgen dat mensen goed kunnen blijven samenwerken, ook al werken ze op afstand? Het lijkt erop dat het kan! Werk virtueel samen, terwijl je collega digitaal naast je zit. Ashira Prossack van Forbes legt uit dat het bij virtuele samenwerking niet gaat om online met elkaar praten. In plaats daarvan "verbindt iedereen aan het gesprek zich ertoe de hele tijd aan het werk te besteden". Om dit te laten werken, zijn er twee voorwaarden: ten eerste is video voor alle deelnemers verplicht. En ten tweede is het advies de microfoon niet te dempen. "Net zoals dat geluiden in een coffeeshop kan helpen om productiever te zijn, kan het geluid van iemand die meetypt ook een motivator en productiviteitsverhogende factor zijn", voegt Prossack toe.
# 4. Vijf manieren om de digitale handel in de post-COVID-wereld te bevorderen
Terwijl het verkeer van goederen en mensen nog steeds is beperkt vanwege, zijn online bestellingen, digitale betalingen en teleconferenties met zakenpartners noodzaak geworden. Maar de digitale handel in diensten staat voor grote uitdagingen. De groeiende kloof in digitale ontwikkeling, zorgen over privacy van gegevens en cyberveiligheid vormen een belemmering voor de handel en leiden tot digitaal beschermingsbeleid. Om deze uitdagingen het hoofd te bieden, moeten we deze vijf stappen overwegen:
• Het sluiten van vernieuwde handelsovereenkomsten
• De Bevordering van de onderlinge operationele handel
• Het digitaliseren van handelsdocumentatie
• Het verkleinen van dedigitale kloof
• De ontwikkeling van betrouwbare technologie voor iedereen
# 5. Onder de 25 en werkend? Fysieke afstand is misschien geen optie op het werk
Terwijl veel kantoormedewerkers de afgelopen maanden op afstand hebben kunnen werken, heeft COVID-19 voor anderen werknemers pijnlijk duidelijk gemaakt dat hun baan geen ruimte biedt voor fysieke afstand. In feite heeft één op de drie Amerikanen banen die een nauwe nabijheid tot anderen vereisen, zoals verzorgers, kappers en caissières. En niet alle leeftijdsgroepen worden even zwaar getroffen. Onder Amerikaanse werknemers onder de 25 jaar heeft slechts de helft werk dat sociale afstand toestaat - vergeleken met tweederde van de oudere werknemers. Dat komt omdat de meeste jongeren werkzaam zijn in sectoren als de vrijetijdssector en de horeca, waar de nabijheid van de klanten vereist is.