7 habits die jouw productiviteit saboteren
We herkennen gewoontes vaak als kleine routines waarmee we op een positieve manier invloed kunnen uitoefenen op onszelf en anderen. Maar het is ook belangrijk om na te denken over de negatieve gewoontes die misschien ongemerkt zijn ontstaan. Hieronder vind je zeven gewoontes die ervoor zorgen dat je minder goed presteert.
1. Je probeert altijd te multitasken
Sommige mensen zijn meesters in het schakelen tussen meerdere taken. Voor kleinere, routinematige klusjes en taken die goed te combineren zijn, kan dit vaak prima werken. Het houdt je werk interessant en voorkomt eentonigheid. Maar wanneer je te maken krijgt met een complexe taak, is het van cruciaal belang om je daar volledig op te concentreren, anders loop je het risico op fouten. Bovendien kan proberen meerdere complexe taken tegelijkertijd aan te pakken extra stress met zich meebrengen. Dat is zonde, want dit kan uiteindelijk meer tijd kosten dan je had gehoopt te besparen.
2. Je werkt voortdurend overuren
Herken je dat gevoel? Je had eigenlijk gepland om vandaag op tijd te stoppen, maar voor je het weet, ben je na werktijd nog steeds bezig. Misschien denk je: "Ik maak dit nog even af" of "Ik werk dit uur nog wel even door." En zo kies je er steeds vaker voor om overuren te maken. Het probleem is als volgt: betrokken zijn bij je werk en taken afronden is op zichzelf niet verkeerd. Maar tegelijkertijd heb je ook tijd nodig voor andere dingen dan werk. Dit is belangrijk, zodat je de volgende dag weer fris en energiek aan de slag kunt gaan. Het is daarom slim om je eigen grenzen te bepalen en je eraan te houden. Uiteindelijk draagt dit bij aan je eigen productiviteit.
3. Je laat je steeds afleiden
Je hebt WhatsApp openstaan op je laptop en je telefoon staat op trillen voor al je andere sociale media-apps. Het is begrijpelijk dat je graag op de hoogte wilt blijven van alles wat er gebeurt, maar tegelijkertijd is dit een grote bron van afleiding. Zorg er daarom voor dat de dingen die je concentratie verstoren, niet in de buurt zijn. Zet bijvoorbeeld je telefoon op stil of leg deze, indien mogelijk, in een andere kamer. Als alternatief kun je ook eens kijken naar de app 'Freedom' in dit artikel . Deze app kan je zeker verder helpen.
4. Je doet niks aan de chaos genaamd je werkplek
Een bureau vol met aantekeningen. Je kunt er zelfs nog notities uit 2020 tussen vinden. Verder staan er maar liefst 3 lege koffiebekers op je bureau en een kom waar je ontbijt in heeft gezeten. Een chaotische werkplek kan leiden tot chaos in je hoofd. Daarom is het belangrijk ervoor te zorgen dat je werkplek netjes is voordat je aan de slag gaat. Hiermee voorkom je allerlei onnodige afleiding.
5. Je neemt onvoldoende pauzes
Het voelt goed als je lekker in een ritme zit en taken succesvol afrondt. Wat echter belangrijk is, is dat je ook regelmatig pauzes neemt. Sta even op om je benen te strekken of denk aan iets compleet anders. Een nuttige tip van neuroscientist Dr. Andrew Huberman is om gedurende 120 seconden je aandacht op één punt te richten. Door dit te doen, oefen je je oogfocus. Je brein kan hiervan leren, wat je algemene concentratie verbetert. Dus, even afleiding zoeken kan je helpen om je daarna beter te kunnen concentreren. Een win-winsituatie.
6. Je doet liever alles zelf
Iedereen heeft wel ergens talent voor, het is puur toeval dat jij alles kunt, toch 😉? Het is heel begrijpelijk dat je soms liever geen taken delegeert, maar het is toch belangrijk anderen ook hun kwaliteiten te laten benutten. Op die manier voorkom je dat je te veel hooi op je vork neemt en laat je zien dat je vertrouwen hebt in je collega's om het werk dat ze doen.
7. Je stelt alles eindeloos uit
Die taak komt later wel, denk je aanvankelijk. Voor je het weet begin je er tegenop te zien, nadert de deadline en uiteindelijk moet je er toch echt aan beginnen. Met die gedachte heb je al geen zin meer voordat je zelfs maar begonnen bent. Zorg er daarom voor dat je ook de minder leuke taken direct oppakt en stel voor jezelf een ruime deadline. Maak indien nodig een planning om te voorkomen dat je steeds taken uitstelt.