Werkgeluk belangrijk voor loyale medewerkers
Gelukkige werknemers zijn gemotiveerde werknemers. Ze zijn minder vaak ziek, zijn creatiever en hebben een goede relatie met hun collega’s en leidinggevende. Ook zijn gelukkige werknemers minder snel geneigd de organisatie te verlaten. Maar wat zorgt nu voor werkgeluk? Newcom deed een onderzoek onder 1800 respondenten uit de Nederlandse beroepsbevolking vanaf 18 jaar. We zetten de vijf belangrijkste uitkomsten op een rij.
1. Werknemers geven een ruime 7 voor werkgeluk
Het gemiddelde cijfer dat werknemers geven voor hun algemene tevredenheid is 7,5 op een schaal van 10. Werkgeluk scoort net iets lager met 7,3. Werkgeluk wordt onder andere gebaseerd op: de mate van voldoening die je krijgt van je baan, de algehele sfeer op het werk, doorgroeimogelijkheden en de relatie met collega’s en leidinggevende. Twintig procent van de ondervraagden gaf aan dat zij hun werkgever aanbevelen bij vrienden en kennissen.
2. Het verschil in werkgeluk kan pas worden gemaakt als het in de basis goed zit
Werkgeluk kan pas worden ervaren als de basis goed zit. Dit kan gemeten worden aan de hand van de werkgelukpiramide . Deze is opgebouwd uit dissatifiers en satifiers.
Dissatifiers: zijn zo verbonden met de beleving dat je er alleen negatief op kunt scoren. Als deze basis op orde is, dan zijn werknemers hooguit tevreden. Vaak gaat het om functionele aspecten zoals salaris, werksfeer, arbeidsvoorwaarden, werkdruk, gezondheid en support van de leidinggevende.
Satisfiers: zijn de extra’s waar werknemers blij van kunnen worden. Hiermee kunnen punten gescoord worden op werkgeluk. Typische satisfiers zijn: autonomie, heldere bedrijfsdoelen en erkenning. Voldoening en zingeving worden gezien als het hoogst haalbare in de piramide. Als medewerkers dát doen waar ze voldoening van krijgen, scoren zij het hoogst op werkgeluk.
Pas als de basis (dissatisfiers) op orde is, heeft werken aan de bovenkant van de piramide echt effect op het ervaren van werkgeluk onder werknemers.
3. Afstand kunnen nemen van het werk in pauzen en vrije tijd verdient meer aandacht
Dertig procent van de ondervraagden geeft aan dat zij onvoldoende tijd krijgen om hun pauze actief in te vullen door even te wandelen of een andere vorm van beweging. Juist deze elementen kunnen ervoor zorgen dat medewerkers fit en vitaal blijven en zijn daarom belangrijke aandachtspunten voor werkgevers.
4. De aandacht voor gezondheid vanuit de werkgever en de balans van de werknemer staan onder druk
De respondenten geven ‘vrijheid in hun baan’ en ‘werksfeer’ het hoogste rapportcijfer met respectievelijk een 7,6 en een 7,5. Aandacht voor gezondheid en energie (balans) scoren het laagste met 6,4 en 5,4. Vier op de tien respondenten geeft aan dat hun werk en privé uit balans zijn. Een op de drie werknemers geeft daarnaast aan dat zij het werk lastig kunnen loslaten. Gezondheid en balans vormen de basis van het potentieel werkgeluk en moeten voor werkgevers dan ook een van de belangrijkste voorwaarden zijn voor een goede werkomgeving.
5. Voldoening en zingeving zijn nog voor iedereen
Medewerkers die voldoende uitgedaagd worden en zelf voldoening halen uit het werk dat zij doen, zijn over het algemeen gelukkige werknemers. Uit het onderzoek blijkt dat zes op de tien medewerkers vindt dat hij of zij voldoende worden uitgedaagd. Hiermee wordt bedoeld dat zij hun sterke punten voldoende kwijt kunnen, dat ze opgaan in werkzaamheden zodat ze de tijd vergeten en dat zij werk doen wat het beste in hen naar boven haalt.
Twee op de drie ondervraagden geeft aan dat zij vinden dat zij werk doen met zingeving. Bijna 65% vindt dat ze een belangrijke bijdrage leveren aan de maatschappij en 68% geeft aan dat zij met hun werk iets voor anderen kunnen betekenen. Zingeving draagt bij aan het werkgeluk van werknemers omdat zij hierdoor het gevoel krijgen dat ze ertoe doen en belangrijk zijn.
Meer weten over werkgeluk? Lees dit artikel over 'Werken aan werkgeluk'.
Het hele rapport van Newcom vraag je hier aan.