Empathie? In Denemarken leren ze het op school
6 oktober 2020 - Een verplicht vak dat een uur per week wordt gedoceerd, waar studenten leren om hun klasgenoten te helpen en waarbij ze alleen met zichzelf concurreren. Denemarken is één van de gelukkigste landen ter wereld en daarvoor wordt de basis op school gelegd.
Volgens het World Happiness Report van de VN, een belangrijk onderzoek dat sinds 2012 het geluk van 155 landen in de wereld classificeert, is Denemarken al zeven jaar op rij een van drie van gelukkigste landen ter wereld. Het onderwijzen van empathie dat sinds 1993 verplicht is op scholen is een belangrijke factor die bijdraagt aan het geluk van de Denen.
Inlevingsles als vak op school
Empathie helpt bij het opbouwen van relaties, het voorkomen van pesten en het succes op het werk. Het bevordert de groei van leiders, ondernemers en managers. Bovendien zijn "empathische tieners" succesvoller omdat ze meer gericht zijn op de doelen dan hun meer narcistische leeftijdsgenoten.
Op Deense scholen wordt één uur per week gewijd aan de "Klassens tid", een inlevingsles voor leerlingen van 6 tot 16 jaar. Het is een fundamenteel onderdeel van het Deense curriculum. Een uur Empathie is net zo belangrijk als de tijd die bijvoorbeeld aan Engels of wiskunde wordt besteed.
Tijdens de les bespreken de leerlingen hun problemen, al dan niet in verband met school. Daarnaast probeert de hele klas, samen met de leerkracht, een oplossing te vinden die gebaseerd is op echt luisteren en begrijpen. Als er geen problemen zijn om te bespreken, brengen de kinderen gewoon de tijd samen door om te ontspannen en te genieten van hygge. Hygge is een woord (en ook een werkwoord en een bijvoeglijk naamwoord), dat niet letterlijk kan worden vertaald, omdat het een fenomeen is dat nauw verwant is aan de Deense cultuur.
Opzettelijk gecreëerde intimiteit
Hygge zou kunnen worden omschreven als "opzettelijk gecreëerde intimiteit". In een land waar het vroeg in het jaar donker wordt en waar het vaak regent en grijs is, betekent hygge het brengen van licht, warmte en vriendschap, het creëren van een gedeelde en een gastvrije en intieme sfeer. Het is een fundamenteel concept voor het Deense gevoel van welzijn. En het is niet alleen Denemarken waar gecreëerde intimiteit onderdeel is van het dagelijks leven, maar inmiddels wordt hygge gezien als een wereldwijd fenomeen. Zo heeft Amazon inmiddels al meer dan 900 boeken verkocht over het onderwerp en staan er meer dan 3 miljoen berichten met de hashtag #hygge op Instagram.
Samen met de Deense psychotherapeut Iben Sandahl heeft de Amerikaanse schrijfster en psychologe Jessica Alexander praktijkonderzoek gedaan om te begrijpen hoe de Denen empathie aanleren. Jessica is auteur van het boek "De Deense manier van opvoeden" en Wat de gelukkigste mensen in de wereld weten over het opvoeden van zelfverzekerde, capabele kinderen ". Het boek is inmiddels vertaald in 21 talen.
Een van de manieren hoe hygge tot stand komt is door middel van teamwork. 60% van de taken op school wordt uitgevoerd door onderling samen te werken. De focus is daarbij niet om uit te blinken en je onderscheiden van anderen, maar om een verantwoordelijkheid te nemen in het helpen van degenen die wellicht minder gekwalificeerd zijn. Omdat mensen van jongs af aan leren om samen te werken en empathie als hun tweede natuur zien, wordt Denemarken beschouwd als een van de beste plaatsen om te werken in Europa.
uit aan leerlingen die uitblinken in schoolvakken of in sport. In plaats daarvan worden ze klaargestoomd om de motivatiecultuur om te verbeteren, uitsluitend gemeten in relatie tot zichzelf. "De Denen geven veel ruimte aan het vrije spel van de kinderen, waarbij empathie en onderhandelingsvaardigheden worden aangeleerd. Vrij spelen wordt al sinds 1871 beschouwd als een educatief instrument", legt Jessica Alexander uit.
#Samen succesvoller
Dan is er het samenwerkend leren, dat bestaat uit het samenbrengen van kinderen met verschillende sterktes en zwaktes in verschillende vakken, zodat ze elkaar in de klas kunnen helpen, door samen te werken aan verschillende projecten. De laatste methode leert kinderen al op jonge leeftijd dat je samen succesvoller bent en dat het helpen van anderen tot betere resultaten leidt.
"Een kind dat van nature goed is in wiskunde, zal zich zonder te leren samenwerken met zijn of haar leeftijdgenoten, niet eenvoudig breder ontwikkelen. Ze zullen hulp nodig hebben in andere vakken. Het is een geweldige les om kinderen al op jonge leeftijd te leren dat niemand alleen door het leven kan gaan", zegt Jessica Alexander. "Veel studies tonen aan dat wanneer je iets aan iemand uitlegt - zoals bijvoorbeeld een wiskundeprobleem - je het onderwerp niet alleen veel beter leert dan je zelf zou doen door het uit het hoofd te leren, maar dat je ook onze empathische vaardigheden opbouwt die verder worden versterkt door voorzichtig te zijn met de manier waarop de ander de informatie krijgt, en zich in hun schoenen te moeten plaatsen om te begrijpen hoe het leren werkt".
Een lesje in empathie geeft Deense kinderen veel voldoening en vreugde, en bereidt hen voor om gelukkige volwassenen te worden.
Dit artikel is oorspronkelijk hier door MorningFUTURE gepubliceerd.