Generatie X op de werkvloer: wat telt echt?

Generatie X, de generatie geboren tussen de jaren 1965 en 1980. Deze generatie bevindt zich tussen twee grote generaties in, de Babyboomers en Generatie Y (Millennials). Hierdoor wordt deze generatie nog wel eens over het hoofd gezien. Dit gebeurt nog meer nu er steeds meer Xennials en Gen Z'ers op de werkvloer te vinden zijn. En dat terwijl bijna 20 procent van de Nederlanders tot Generatie X behoort. Daarom is het de hoogste tijd om deze groep mensen beter te leren kennen! In dit artikel vertellen we je alles wat je wilt weten over Generatie X.

Pioniers van de digitale revolutie

Je zou het misschien niet verwachten, maar Generatie X heeft meer te maken met technologie dan je denkt. Hoewel we bij 'technologie' vaak aan Gen Z'ers denken, groeide Generatie X op tijdens de opkomst van technologie en het internet. Dankzij deze ontwikkelingen staan Generatie X'ers bekend om hun uitstekende aanpassingsvermogen.

Tip: wil je Generatie X optimaal in hun kracht zetten? Vraag ze of ze interesse hebben in het begeleiden van medewerkers tijdens overgangsperiodes, ondersteuning willen bieden bij technologische implementaties of een rol als mentor willen vervullen.

Waardering

Generatie X’ers hebben in het verleden te maken gehad met economische uitdagingen zoals de oliecrisis en economische recessies. Ze moesten vaak harder werken om financiële stabiliteit te bereiken en hebben geleerd om verstandig met hun geld om te gaan. Generatie X hecht daarom over het algemeen veel belang aan salaris en arbeidsvoorwaarden.

Tip: het is belangrijk om met Generatie X'ers in gesprek te gaan over hun verwachtingen met betrekking tot salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden, zoals pensioenregelingen, gezondheidsvoordelen en flexibele werktijden. Door deze onderwerpen bespreekbaar te maken, toon je aan dat je toegewijd bent aan het bieden van de waardering die zij als medewerkers verdienen. Waardering gaat overigens verder dan alleen het aanbieden van een goed salaris en aantrekkelijke arbeidsvoorwaarden. Het is ook belangrijk om erkenning uit te spreken voor behaalde prestaties en samen successen te vieren.

Dit is een voorbeeld afbeelding

Micromanagement

Generatie X heeft een sterke behoefte aan autonomie en zelfstandigheid. Als ervaren professionals met een sterke werkethiek vertrouwen ze op hun eigen capaciteiten. Ze verlangen naar de vrijheid om hun werk op hun eigen manier te doen en hebben een hekel aan constante controle. Micromanagement beperkt hun potentieel en werkplezier, wat kan leiden tot demotivatie en verminderde betrokkenheid.

Tip: balans is key! Communiceer duidelijk over de verwachtingen en stel gezamelijk doelen, maar bied tegelijkertijd ruimte zodat deze generatie zelf hun weg naar succes kan vinden.

Flexibiliteit

Voor Generatie X is flexibiliteit op de werkplek van groot belang. Denk hierbij aan de mogelijkheid om werkuren aan te passen, thuis te werken en een flexibel werkschema te hanteren. Ze streven naar een goede werk-privébalans en verwachten dat werkgevers hen hierin ondersteunen.

Tip: elke medewerker heeft persoonlijke verplichtingen waarvoor de mate van flexibiliteit moet worden afgestemd. Door hier aandacht aan te besteden, toon je aan dat je de persoonlijke verplichtingen van medewerkers belangrijk vindt en niet alleen gefocust bent op het werk zelf.

Communicatie

Deze generatie beschikt over voldoende ervaring en willen niet het gevoel krijgen dat anderen het altijd beter weten. Een no-nonsense mentaliteit, een praktische instelling en een sterke focus op resultaten zijn kenmerkend voor generatie X.

Tip: plan geen vergaderingen in zonder een duidelijk doel en wees helder in de communicatie. Let daarnaast ook op met de manier waarop je Generatie X'ers aanspreekt om te voorkomen dat het lijkt alsof je alles beter weet.

Meer artikelen lezen? Klik dan op de button 'Terug naar overzicht'.

Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact