Goed zijn in 'welzijn' vereist een nieuwe aanpak
28 september 2020 - Het welzijn van medewerkers is nog nooit zo belangrijk geweest. In een tijd waarin de wereld van werk razendsnel verandert en werknemers onder enorme druk staan door corona, zouden bedrijven meer tijd moeten investeren om ervoor te zorgen dat hun werknemers betrokken blijven, zich erkend voelen en gezond zijn. Om bedrijven hierbij te helpen heeft de Adecco Group Foundation een nieuw vitaliteitsmodel voor werknemers ontwikkeld.
Voor de meesten van ons heeft corona voor extra stress gezorgd. De beperkingen die zijn ontstaan door de economische tegenspoed, het omgaan met thuiswerken als gevolg van coronamaatregelen en de balans tussen gezins-en werkverplichtingen hebben onze gezondheid onder druk gezet. Bedrijven stonden voor uitdagingen waarbij ze pijnlijke afwegingen moesten maken om voor werknemers te kunnen blijven zorgen terwijl het licht aan bleef. En dat is nog steeds aan de hand. Als gevolg daarvan is de mentale stress toegenomen.
Het is nu meer dan ooit van belang om prioriteit te geven aan het welzijn van werknemers en dit te doen op een manier die erkenning en ondersteuning biedt. Maar wie is er verantwoordelijk voor ons welzijn? De overheden, de werkgevers, of de werknemers zelf? In een ideale wereld zou de zorg over alle drie gelijk verdeeld zijn, maar de driehoek is niet in evenwicht. Wat we wel weten is dat de werkgever een cruciale rol speelt op dit gebied.
Om bedrijven te helpen bij het herkennen van de behoeften van medewerkers, het evalueren van het huidige beleid en het versnellen van innovatieve oplossingen, heeft de Adecco Group Foundation een uniek en eenvoudig basisprincipe ontwikkeld.
Een nieuwe holistische benadering van welzijn en waarom we die nodig hebben
De afgelopen maanden is het aantal conferenties, blogs, boeken en podcasts over welzijn enorm gestegen. De toename van informatie over dit onderwerp bewijst hoe belangrijk het onderwerp is. Toch blijven werkgevers tijdens deze coronatijd worstelen om het welzijn van hun medewerkers op de goede manier aan te pakken.
Welke valkuilen zijn er voor bedrijven en wat kunnen ze eraan doen om die te vermijden? In een eerder onderzoek van de Adecco Group Foundation, in samenwerking met de Economist Intelligence Unit kwam naar voren dat bedrijven erkennen dat investeren in gezondheid en welzijn gunstig kan zijn, maar dat velen worstelen met de praktische uitvoering ervan. Uit datzelfde onderzoek bleek dat de meest succesvolle projecten gericht waren op meerdere aspecten van welzijn tegelijkertijd. Daarbij werden zowel bottom-up als top-down benaderingen ingezet
Toch bieden de meeste bedrijven nog steeds programma's aan die alleen gericht zijn op lichamelijk en geestelijk welzijn. En wat nog belangrijker is, ze bieden deze programma’s afzonderlijk van elkaar aan. Hieronder vallen zogeheten ‘gemaksdiensten’ als wasserettes of afleidingen zoals sportscholen of tafeltennistafels. Een belangrijke reden waarom bedrijven in dit soort diensten investeren is om de productiviteit te verhogen en ervoor te zorgen dat werknemers zoveel mogelijk tijd op het werk doorbrengen.
Bedrijven begrijpen dat het lichamelijk en geestelijk welzijn essentieel is, maar door verschillende aspecten afzonderlijk van elkaar aan te pakken kom je niet tot de kern van het probleem. Om dit te voorkomen, hebben bedrijven een allesomvattende, meer geavanceerde aanpak nodig die verder gaat dan alleen de fysieke en mentale onderdelen. Zonder een holistische benadering zijn werknemers niet in staat om veranderingen te verwerken en aan te pakken in de mate waarin ze dat zouden moeten en kunnen als hun algehele welzijn prioriteit krijgt.
Het nieuwe vitaliteitsmodel voor werknemers
De nieuwe aanpak van het welzijn van medewerkers, ontwikkeld door de Adecco Group Foundation, verenigt zowel top-down management als bottom-up feedback. Bovendien is het model voor de vitaliteit van de werknemers duidelijk en eenvoudig, omdat het gebaseerd is op een set van vier welzijnselementen:
- • Fysiek
- • Mentaal
- • Sociaal
- • Doel
De fysieke en mentale elementen zijn algemeen bekend, maar worden vaak afzonderlijk geïmplementeerd. Het sociale aspect heeft betrekking op het vermogen van werknemers om contact te leggen, met anderen te communiceren en ervoor te zorgen dat iedereen betrokken is, ongeacht zijn of haar sociaaleconomische achtergrond. Het doel wordt vervolgens bepaald door overtuigingen en principes, die medewerkers motiveren om een stapje extra te zetten en verder te gaan dan het vereiste minimum.
Bovenop deze elementen introduceert het Vitaliteitsmodel voor Werknemers vier extra factoren die ervoor zorgen dat elke welzijnsinterventie en elk beleid werkt en lang meegaat.
De vier factoren zijn:
Beleid en praktijk: structuren moeten gedrag ondersteunen en versterken door zowel regels als motivatie. Zonder sterk beleid kan de praktijk snel uit elkaar vallen.
Cultuur: een ondersteunende cultuur schept het fundament van 'hoe we dingen doen en waarom', en versterkt de intrinsieke motivatie en niet alleen uiterlijke regels.
Omgeving: fysieke en organisatorische elementen van waar we werken, moeten het welzijn ondersteunen.
Technologie en tools: deze moeten laagdrempelig, geïntegreerd, financieel toegankelijk en eenvoudig zijn.
Omdat het model holistisch is en alle elementen en factoren van welzijn omvat, kan het in verschillende omgevingen worden gebruikt. Het kan elke organisatie helpen bij het ontwikkelen of verbeteren van het beleid op basis van de werkelijke behoeften van de werknemers.
Als je meer wilt weten over het model en wilt weten hoe jouw organisatie dit kan gebruiken om het welzijn van je medewerkers te verbeteren, neem dan contact op met Jacqueline Maag: Jacqueline.maag@adeccogroup.com.