Hoe de pandemie de wereld van werk voor altijd zal veranderen
Zürich, 20 maart 2020 - Het zijn zeer onzekere tijden. Covid-19 verspreidt zich met een angstaanjagende snelheid en wij allemaal - regeringen, bedrijven en individuen - proberen te begrijpen hoe we het best kunnen reageren.
Het directe probleem van het virus is natuurlijk de impact op de gezondheid en het welzijn van mensen, en dat moet ieders prioriteit zijn. Afgezien van de onmiddellijke crisis, is het moeilijk te voorspellen hoe snel de wereldeconomie zal herstellen van deze situatie en hoe snel we kunnen terugkeren naar de normale wereld.
Het is echter waarschijnlijk dat die normale wereld anders gaat zijn dan we gewend zijn. We staan nu aan het begin van een fundamentele transformatie van de wereld van werk.
Dus, wat is de impact van Covid-19 op banen en werk? En hoe kunnen we ons voorbereiden op de onvermijdelijke evolutie van de arbeidsmarkt als de crisis voorbij is? Dit is het moment voor werkgevers om op te staan en de arbeidsmarkttransformatie voor te blijven. De bedrijven die zullen floreren in een post-pandemische wereld zijn de bedrijven met het meest veerkrachtige personeelsbestand.
Hoewel de situatie dagelijks blijft veranderen, kunnen we nu al drie relevante ontwikkelingen benoemen die zijn ontstaan:
Werken op afstand is een blijvertje
Terwijl bedrijven ernaar streven continuïteit te behouden, wordt thuiswerken de nieuwe standaard en ben ik ervan overtuigd dat telewerken hier een onderdeel van gaat blijven. Dit zal leiden tot een groot aantal veranderingen op de werkplek die van invloed zijn op teamwork, productiviteit, samenwerking en communicatie. En hierbij moeten we onszelf de vraag stellen: hoe goed hebben we tot op heden gebruik gemaakt van alle virtuele technologie?
Onderzoek toont aan dat virtueel werken kan leiden tot een productiviteitsverhoging van 43%, mits het effectief wordt gedaan. Veel bedrijven stonden eerder sceptisch tegenover thuiswerken, maar de huidige crisis heeft hen misschien wel de ogen doen openen.
Nu is het de gelegenheid om medewerkers bij of om te scholen om effectiever te opereren in een meer virtuele wereld. We bevinden ons al in het tijdperk van de reskilling-revolutie en deze pandemie zal de noodzaak versterken >> om de digitale vaardigheden van onze medewerkers te upgraden, als voorbereiding op de nieuwe manier waarop bedrijven gaan werken. Managers moeten daarnaast met hun teamleden nieuwe afspraken maken die verbinding, samenwerking, productiviteit en welzijn ondersteunen, in de vorm van bijvoorbeeld dagelijkse digitale huddles en incheckmomenten.
Naast digitale vaardigheden en verbeterde infrastructuur moet ook de bedrijfscultuur veranderen om werken op afstand mogelijk te maken. Dit moet vanaf directie- en seniorlevel worden vormgegeven en uitgedragen, om weerstand op lagere niveaus tegen te gaan.
Leiderschapsskills krijgen een andere betekenis
De moed van elke leider wordt nog meer op de proef gesteld in deze crisis. En dit is een zeldzame uitdaging. We weten al geruime tijd dat er een evolutie van leiderschapsskills gaande is, aangezien transformatie en disruptie tegenwoordig veelvuldig voorkomt.
De gevolgen van het coronavirus vergroten nu de behoefte aan een nieuwe reeks leiderschapsskills en -capaciteiten. Waarom? Omdat we in het post-pandemische tijdperk op een totaal andere manier zullen gaan werken. Voor de uitbraak van het coronavirus had het merendeel van de bedrijven alle medewerkers onder één dak - of in het geval van multinationals - onder een aantal grote daken. In de toekomst, waar telewerken het nieuwe normaal wordt, moeten leiders in plaats van centraal leren op afstand te leiden.
Leidinggevenden hebben een nieuwe toolkit nodig voor het aansturen van medewerkers op afstand. Een paar basisprincipes van de organisatie zijn van cruciaal belang voor leiders om projecten en performance op elkaar af te stemmen, te motiveren en nauwlettend te volgen. Dit zijn: een sterke cultuur, diep ingewortelde kernwaarden; uitstekende communicatieve vaardigheden; en uitgebreide rapportagemogelijkheden, systemen en processen.
En aan de kant van soft skills zijn goede managers mensen die erin slagen hun organisaties door de komende verandering heen te leiden. Dit zijn degenen die behendig en naar buiten georiënteerd zijn, een mentaliteit hebben die disruptie omarmen, én over vaardigheden beschikken voor het opbouwen van relaties in verschillende teams en regio's.
De behoefte aan een nieuw Sociaal Contract is groter dan ooit
Door de veranderende arbeidsmarkt is het aantal flexmedewerkers toegenomen, maar de pandemie heeft de kwetsbaarheid van deze werknemers blootgelegd en hierdoor is een crisis ontstaan.
Het is bemoedigend om te zien dat sommige regeringen het sociale vangnet toepassen op zelfstandigen of werknemers in de gig-economie, evenals op bedrijven die deze regeling uitbreiden naar hun freelancers of tijdelijke medewerkers. Deze noodmaatregelen benadrukken echter wel iets waar we al geruime tijd voor pleiten: we hebben een nieuw sociaal contract nodig om ervoor te zorgen dat alle werknemers, vooral degenen met verschillende vormen van werk, op het vangnet kunnen rekenen dat ze nodig hebben.
Op dit moment is het moeilijk een einde te zien aan de huidige situatie. Niemand weet hoe lang de pandemie zal duren of hoeveel mensen er uiteindelijk door zullen worden getroffen.
Wat nu wel al duidelijk is, is dat wanneer we hier met elkaar uitkomen, de manier van werken voor goed is veranderd. Bedrijven en individuen kunnen met de juiste focus en voorbereiding hier perfect de vruchten van plukken.
Dit artikel is oorspronkelijk geschreven door Alain Dehaze, CEO van The Adecco Group.