Tips voor leidinggevenden om stress op het werk te verlichten
26 mei 2020 - Als je merkt dat je de afgelopen weken vanwege COVID-19 meer stress en angst ervaart, ben je niet de enige. Recent onderzoek toont aan dat veel mensen tijdens de eerste COVID-19-uitbraak in China matige tot ernstige psychologische effecten hebben ondervonden. Hoewel de onzekerheid of de angst die corona veroorzaakt niet kan worden weggenomen, kan iedereen stappen ondernemen om bijvoorbeeld stress op het werk beter te beheersen. Professor Janet Reibstein, klinisch psycholoog en professor aan de Universiteit van Exeter en Sharon Patterson, CHRO bij Lee Hecht Harrison, adviseren managers bij het herkennen en verlichten van stress binnen hun teams.
De positieve invloed van psychische rust
De impact van de angst en stress op ons algehele welzijn is enorm. De Wereldgezondheidsorganisatie heeft dan ook benadrukt dat het versterken van ons immuunsysteem en het toepassen van preventieve zorg een cruciale rol speelt bij de bestrijding van het coronavirus. Omdat de situatie waarin wij ons in verkeren de komende tijd zal aanhouden, zijn maatregelen nodig. In dit geval gaat het om hulpmiddelen die ons helpen om beter je stressniveau te beheersen. Meer psychische rust heeft een positieve invloed op je immuunsysteem. En met enkele praktische stappen is het mogelijk om stress op werk effectief te beheersen.
Om dieper op dit onderwerp in te gaan, sprak Mary-Clare Race, Chief Innovation and Product Officer van LHH onlangs met Janet Reibstein, een klinisch psycholoog en professor aan de Universiteit van Exeter. Ze werd daarbij vergezeld door Sharon Patterson, CHRO bij LHH. Samen bespraken ze enkele van de meest voorkomende scenario's voor leidinggevenden en hun teams en de manier waarop ze geconfronteerd worden met deze ongekende wereldwijde crisis.
'Hypothetische angst' en ‘meetbare angst'
Reibstein zei dat er weinig twijfel over bestaat dat we nu leven in een ongekende tijd van angst die grotendeels te wijten is aan intense onzekerheid. Angst kan, als deze niet op een directe en gecoördineerde manier wordt aangepakt, een heel spectrum van psychologische stoornissen teweegbrengen. Hoewel we onzekerheid of de angst die het veroorzaakt niet kunnen uitschakelen, zegt Reibstein dat iedereen stappen kan ondernemen om die angst te beheersen. Een van de eerste stappen in dat proces is het scheiden van 'hypothetische angst' en 'empirische, meetbare angst'.
Iedereen staat voor uitdagingen die angst kunnen veroorzaken. Met sommige van deze uitdagingen kunnen we actie ondernemen om de onderliggende oorzaken van de angst weg te nemen. Andere uitdagingen kunnen echter buiten onze individuele controle liggen. In deze scenario’s geeft Reibstein aan dat het belangrijk is om die dingen te "parkeren" die je niet kunt veranderen. 'De neiging die je hebt om stil te staan bij de problemen die angst veroorzaken, kun je onder controle houden. Alles wat je niet kunt beheersen, dus het 'onhandelbare', kunt je parkeren. En dit geeft je de ruimte om je te concentreren op de dingen die je kunt beheren’, aldus Reibstein.
Hier zijn de oplossingen en suggesties die Reibstein en Patterson tijdens het webinar aanboden:
Ondersteun managers met coaching.
Patterson zei dat kort nadat LHH een Work from Home-beleid had geïmplementeerd, ze EZRA, de virtuele coaching-applicatie van LHH, aan hun senior leiderschapsteam aanboden. Hierdoor kunnen senior managers virtueel contact opnemen met een coach om advies te krijgen over nieuwe of onvoorziene uitdagingen. ‘Als HR-mensen denken we altijd na over wat we kunnen doen om andere mensen te helpen’, zei Patterson. 'Maar soms verliezen we het contact met hoe we onszelf kunnen helpen. Coaching bleek een enorm voordeel voor het senior leiderschapsteam, dat hen extra ondersteuning gaf om specifieke vaardigheden aan te scherpen die nodig zijn in deze moeilijke tijd.’
Neem even afstand van de crisis.
Reibstein zei dat een van de belangrijkste adviezen die ze haar patiënten geeft tijdens virtuele counseling-sessies is om aan het eind van de dag 15 minuten uit te trekken, waar je los bent van computers, televisies, sociale media en het nieuws. ‘Dit is een tijd waarin we ons denken kunnen concentreren op wat er om ons heen gebeurt. Het is een periode waarin we de dingen die we kunnen beheren en de dingen die onbeheersbaar zijn, kunnen scheiden. Als je dat eenmaal hebt gedaan, kun je op zoek gaan naar een goede informatiebron, al het andere afsluiten en een oplossing vinden voor iets dat beheersbaar
is.’
Houd virtueel contact met vrienden en collega’s.
Reibstein merkte op dat 'virtuele happy hours' - waar vrienden of collega’s samenkomen via een videogesprek en contact te leggen - een geweldige manier kan zijn om contact te houden en angst te verlichten. Op dezelfde manier zei Patterson dat ze geprobeerd heeft om virtuele koppelingen tot stand te brengen tussen werknemers die voor dezelfde uitdagingen staan. Dit kan iemand zijn die thuis probeert te werken en voor een heel jong kind zorgt; of iemand die thuis geïsoleerd is in een land waar ze de taal niet spreken. ‘Ik ben begonnen met het maken van deze kleine groepen mensen die dezelfde ervaring delen, maar in verschillende delen van de wereld,’ zei Patterson. ‘De feedback is erg positief. Alleen al mensen met vergelijkbare behoeften met elkaar in contact brengen is een enorme steun.’
Zet je camera aan.
Zowel Patterson als Reibstein geven aan dat het essentieel is dat managers alles doen wat ze kunnen om volledige deelname van hun teams te krijgen aan virtuele of videoconferenties. Eén van de belangrijkste dingen die je kunt doen, is vragen of alle betrokkenen hun computercamera's kunnen inschakelen, zodat iedereen elkaar niet alleen kan horen, maar ook kan zien. 'Soms verschuilen mensen zich achter een audiogesprek, en dat maakt het voor managers erg moeilijk om te vertellen hoe hun medewerkers het doen met thuiswerken.' Het is van essentieel belang dat managers het vermogen ontwikkelen om de signalen van hun werknemers te lezen om hun prestaties in een werk-thuisomgeving te meten. 'We moeten tijdens deze gesprekken beter worden in het lezen van audio- en visuele signalen. We kunnen beter omgaan met onze mensen als we het vermogen hebben om deze signalen te lezen verbeteren’, aldus Reibstein.
Dit is een stressvolle tijd, maar het is ook een kans om de manier waarop managers met hun teams omgaan te veranderen. In een andere recente podcast met Keith Ferrazzi, een bestsellers auteur en consultant, sprak Keith over de huidige pandemische crisis die de deur opende voor 'recontracting' met werknemers. Dit omvat het werken met teams om na te denken over prestaties uit het verleden, huidige uitdagingen en hoe het team samen verder kan gaan.
De uitdagingen waarmee we worden geconfronteerd nu de pandemie zich tot de zomer uitstrekt, zullen ongetwijfeld flinke veranderingen in de relaties tussen werkgevers en hun werknemers veroorzaken. Door zich in te spannen om die werknemers te helpen hun angst en stress te beheersen, zal niet alleen zaken als virtueel werk productiever en leuker maken. Het kan ook helpen om een geheel nieuwe en positievere relatie te ontwikkelen met de mensen met wie je werkt.
Het is belangrijk dat we nu strategieën opzetten hoe met stress om te gaan, zodat het ons niet overweldigt en we kunnen er blijven zijn voor onze families, onze vrienden en onze collega's.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op de website van Lee Hecht Harrison.