Werken in de Metaverse? Hoe de metaverse de toekomst van werk vormgeeft
Als je het nieuws hebt gevolgd, heb je waarschijnlijk gehoord over de metaverse. Dit trendy modewoord beschrijft een toekomst van werk waarin ons dagelijks leven een hele wereld online omvat. Het lijkt het soort realiteit dat je zou kunnen zien in een futuristische science-fiction film, niet het echte leven ... toch?
De metaverse is een blijvertje
De metaverse was altijd al bedoeld als meer dan alleen een virtual reality-toepassing. Te midden van alle onzekerheid over virtual reality, is één ding zeker: de metaverse is een blijvertje, en dat heeft gevolgen voor de toekomst van werk en de wereld van werk in het algemeen. Kunnen we werken in de metaverse? Willen mensen eigenlijk wel werken in de metaverse?
De wereldwijde pandemie, die nu haar derde jaar ingaat, heeft de meesten van ons gedwongen om anders te gaan denken over connectiviteit, ervaring en samenwerking - of in ieder geval over de manier waarop we deze dingen doen. In sommige opzichten is dit moeilijk geweest: We hebben het vieren met onze gezinnen, het tijd doorbrengen met vrienden, het sporten met fitnessmaatjes en het face-to-face brainstormen met collega's gemist.
Maar de pandemie heeft ons ook de kans geboden om nieuwe, en in sommige gevallen verbeterde, manieren te vinden om ons leven te leiden: FaceTime happy hours vervangen misschien niet het echte werk, maar velen hebben gemerkt dat thuiswerken in plaats van samenkomen in een fysiek kantoor met teamleden heeft gezorgd voor een betere balans tussen werk en privé, een snelle verbetering van digitale vaardigheden en geen kosten voor de prestaties op het werk.
Maar nu het einde van de pandemie in zicht begint te komen, staan we voor de keuze hoeveel we willen terugkeren naar de oude manieren en hoeveel we willen behouden van de nieuwe manieren die we nu te belangrijk vinden. We staan open voor nieuwe manieren om met elkaar in contact te komen, sociaal, professioneel, in groepen als toeschouwers of tegenstanders in een spel - en dat is precies wat Mark Zuckerberg ons vroeg zich voor te stellen toen hij in december aankondigde dat Facebook zijn naam zou veranderen in Meta, en zijn energie niet langer zou richten op toepassingen, maar op de bredere ambitie van de metaverse.
In een presentatievideo van bijna twee uur legt Zuckerberg uit dat "het gevoel van aanwezigheid" de "bepalende kwaliteit" is van de metaverse. Het is een plaats waar we ons als 3D-avatars, dankzij de krachten van augmented reality (AR) en virtual reality (VR), vrij kunnen bewegen, in interactie kunnen treden met anderen, levensechte scenario's kunnen ervaren, maar in een virtuele wereld die parallel kan lopen met onze eigen, feitelijke wereld. We zullen ons in deze metaverse niet op een gewone 2D-manier begeven, maar op een manier die het gevoel geeft dat we er echt zijn.
Het is geen spel. Het is een nieuwe manier om als samenleving met elkaar om te gaan. Of dit nu klinkt als een droom of een nachtmerrie, de metaverse staat voor de deur, en het is onwaarschijnlijk dat we ons er zomaar aan kunnen onttrekken. Het komt eraan, maar wat is het precies?
De metaverse komt eraan, maar wat is het?
De duidelijkste manier om over de metaverse na te denken is door na te denken over wat het niet is. Het is geen nieuwe technologie, app of tool. De metaverse is een manier van denken over en het combineren van vele technologieën om te ervaren hoe we technologie gebruiken en ermee omgaan in ons leven op een geheel nieuwe manier. Als dit vaag klinkt, ben je niet de enige. Sommigen hebben het definiëren van de metaverse vandaag vergeleken met het bespreken van het internet in de jaren 1970: de technologie brengt de mogelijkheid, maar we moeten op een creatieve manier de toepasbaarheid ervan bepalen.
De Facebook Metaverse. Foto met dank aan Facebook.
Wat zal de metaverse omvatten?
Volgens de visionairs van Big Tech-bureaus als Facebook/Meta en Microsoft zal de metaverse belangrijke aspecten van ons leven en onze ervaringen omvatten, waaronder:
Sociale relaties
Hoewel apps zoals Facebook, WhatsApp, Microsoft Teams en Zoom ons een zekere mate van socialiseren met anderen kunnen bieden, zal de metaverse een stap verder gaan en de ervaring van het gevoel dat je echt samen bent met anderen, in een gedeelde virtuele ruimte, verbeteren. Je zult je samen in real time aanwezig voelen in plaats van elkaar alleen maar op het scherm te zien, zoals met bestaande apps.
Vermaak
COVID-19 lockdowns en reisbeperkingen hebben zeker een tol geëist op de manier waarop we gewend zijn vermaakt te worden. Live muziek, sportevenementen, openingen van galerijen en andere vormen van entertainment en cultuur. Meer dan livestreaming wil de metaverse de deelnemers een meer authentieke ervaring bieden, waarbij ze evenementen kunnen bijwonen en zich onder anderen kunnen mengen, en zelfs fan-artikelen kunnen kopen op metaverse concerten.
Gaming
Dit is een gebied dat misschien het gemakkelijkst te vergelijken is als het gaat om na te denken over wat de metaverse-ervaring kan zijn. In de visie van Zuckerberg uit zijn presentatievideo ervaart hij de sensatie van het surfen op een surfplank aan de zijde van pro-surfer Kai Lenny. Games zoals Fortnite zijn al verder gegaan dan alleen het spelen van games en hebben virtuele werelden gecreëerd waarin mensen met elkaar optrekken en, in het geval van Fortnite, concerten van grote namen bijwonen, waaronder evenementen van Ariana Grande en Travis Scott. Tim Sweeney, CEO van Epic Games, de maker van Fortnite, is zo enthousiast over de metaverse dat zijn hele bedrijf is omgedoopt tot Meta Platforms, Inc.
Fitness
Een ander aspect van ons leven dat door de pandemie in het gedrang kwam, was fitness. Of je nu vaak naar de sportschool gaat, fanatiek lid bent van je badmintonclub of in je vrije tijd graag kliffen beklimt om geestelijk en lichamelijk in vorm te blijven, de pandemie betekende dat je nieuwe manieren moest ontdekken om fit te blijven. De metaverse is er daarvoor ook een optie. Hoewel niets de echte buitensport kan vervangen, al dan niet in competitieverband, zal de metaverse de mogelijkheden van virtuele trainingservaringen uitbreiden, van persoonlijke privétrainers tot groepsfitnesslessen.
Werk
De wereld van het werk is misschien wel waar de metaverse de grootste impact zal hebben voor ons allemaal. Voortbouwend op trends van werken op afstand die het gevolg zijn van de pandemie, zou het bieden van persoonlijk contact en de spontaniteit die het biedt met de vrijheid om te werken van waar en wanneer dan ook een ware revolutie kunnen betekenen voor bedrijven en werknemers. Bill Gates voorspelt dat de verandering sneller komt dan je zou denken.
"Binnen de komende twee of drie jaar," schrijft Gates op zijn blog, "voorspel ik dat de meeste virtuele vergaderingen zullen verschuiven van 2D camera beeldroosters [...] naar de metaverse, een 3D ruimte met digitale avatars."
Hiervoor zijn VR-brillen en motion capture-handschoenen nodig, allemaal tools waarvan we kunnen verwachten dat bedrijven als Microsoft ze in de toekomst zullen uitrollen en wijzelf ze zullen bezitten.
Onderwijs
Dit is een ander belangrijk gebied van ons leven dat de (hopelijk gunstige) impact van de metaverse zal voelen. De pandemie dwong de sluiting van fysieke scholen in vele delen van de wereld af, maar in tegenstelling tot het kantoor wordt niet verwacht dat studenten in de toekomst voltijds naar een virtuele school zullen gaan. Volgens Gates heeft de pandemie echter wel de ontwikkeling van online leerplannen voor veel onderwijsinstellingen versneld en, omdat voor virtueel leren toegang tot hoogwaardige technologie buiten de school vereist is, de technologische kloof bij de mensen thuis verkleind. Dit zijn trends die zich zouden moeten voortzetten, en we kunnen verwachten dat de metaverse de manieren waarop we leren zal verbeteren.
Handel
Online winkelen is exponentieel gegroeid tijdens de pandemie, en studies tonen aan dat zowel jongere als oudere generaties steeds meer online winkelen en de ervaring verkiezen. De metaverse kan helpen om online winkelen van zijn negatieve punten te ontdoen, zoals de hoge retourzendingen van slecht passende kleding of verkeerd afgebeelde producten, omdat het mogelijk zal zijn om dingen te doen zoals virtuele outfits passen en virtuele apparaten uitproberen, bijvoorbeeld. In de metaverse zullen "shoppers" de ervaring hebben om voorwerpen vast te houden en ze van alle kanten te beoordelen alvorens ze te kopen.
De voordelen van het werken in de metaverse
De metaverse en al zijn potentieel zal zeker aansluiten bij alles wat we in het leven doen, want dat is de kern van zijn doel: samenleven met onze werkelijke realiteit, samenleven met onze persoonlijkheden van vlees en bloed in onze fysieke werelden. Dit creëert opwindende mogelijkheden om de muren van tijdzones en geografische locaties af te breken als het op werk aankomt.
Op een heel praktisch niveau kan de metaverse transformeren hoe we werken, waar, met wie, en in welke hoedanigheid. Immersieve werkomgevingen zullen het mogelijk maken om gemeenschappelijke ruimtes te creëren waar we kunnen samenkomen van waar we ons ook bevinden. Het zal het spel veranderen als het gaat om het verbreden van het aantal potentiële kandidaten voor banen of projecten, terwijl de interpersoonlijke en praktische kloven die ontstaan door het werken op afstand worden gedicht. Hier zijn enkele belangrijke manieren waarop de metaverse de manier waarop we werken ten goede kan veranderen:
De negatieve kanten van werken op afstand verminderen
Tot nu toe heeft de technologie vooral gediend om de communicatie en interactie op het werk ondanks de fysieke afstand gaande te houden, in plaats van de ervaring van het persoonlijk aanwezig zijn met teamleden daadwerkelijk te repliceren. Virtueel werken gaat momenteel ten koste van het gemakkelijk lezen van lichaamstaal, het spontaan delen van ideeën als je een collega in de gang passeert. Dit alles brengt uitdagingen met zich mee voor managers die zich niet verbonden voelen met waar het werk gebeurt en kan leiden tot disengagement. In de metaverse kunnen we onze teamleden vergezellen in virtuele werkruimtes als 3D avatars, op een manier die veel meer aanvoelt als de echte wereld.
Accenture werkt als een goed voorbeeld van een huidige metaverse volgens Microsofts Satdya Nadella. In haar interview met de publicatie beschrijft ze de al langer bestaande metaverse van Accenture, Altspace.
"Accenture is er een geweldig voorbeeld van", aldus Nadella . "Accenture bouwt in feite wat zij beschrijven als de Nth floor in Altspace waar letterlijk iedereen binnen Accenture wereldwijd op elk moment kan binnenvallen op de Nth floor en andere Accenture medewerkers kan ontmoeten."
Problemen visualiseren en oplossen in 3D
Velen van ons pakken problemen visueel aan. In domeinen zoals gezondheidszorg, architectuur, bouw - om er maar enkele te noemen - is het een slimmere manier van werken om ideeën uit te werken en problemen visueel op te lossen, met behulp van 3D-modellen. In de metaverse kan alles in 3D worden gemodelleerd, waardoor preciezere beoordelingen, ontwerpen en beslissingen kunnen worden genomen met minder tijdsdruk en financiële kosten.
Stelt u het zich eens zo voor: u werkt in een bouwteam en een virtuele elektricien kan vanuit zijn huis (waar dat ook mag zijn) aanschuiven om virtueel te helpen bij het oplossen van een bedradingsprobleem.
Geen afhankelijkheid van hardware en geen beperkingen van ruimte
Ruimte is geen probleem in de metaverse. Virtuele werkruimten kunnen gemakkelijk worden uitgebreid. En er is minder behoefte aan hardware. Werken in de metaverse vereist alleen digitale whiteboards en digitale werkstations, en 3D avatars zijn vrij en in staat om "face to face" te vergaderen zonder de noodzaak van conferencing apparatuur.
Technologie heeft zich sneller ontwikkeld dan de meesten beseffen, en zal een grote rol gaan spelen in de metaverse. Bijvoorbeeld het gebruik van augmented en kunstmatige intelligentie in vergaderruimtes. Als je aan de vergadering deelneemt, kun je bijvoorbeeld alle betrokken profielen zien, je eerdere interacties met hen en informatie over iedereen die aan het gesprek deelneemt.
"We hebben nu, wanneer je naar de kamer van een Team gaat, het zal zelfs iedereen in een vergaderzaal segmenteren in hun eigen vierkant, ze terug in een vergadering zetten alsof ze op afstand meedoen", zei Microsoft's Satdya Nadella. "Op die manier kan de deelnemer op afstand mensen vinden die zelfs in een vergaderruimte zitten, ze identificeren en hun profiel opvragen. Dus dat is een goed voorbeeld van wat fysiek is, is gedigitaliseerd. En je hebt mensen die nog in een fysieke ruimte vergaderen en mensen die ver zijn maar het is allemaal overbrugd." Daarnaast zal real-time vertaling een grote rol spelen in de metaverse; het zal mensen in staat stellen om te verbinden als nooit tevoren.
Hoe bereiden bedrijven zich voor op de metaverse?
Dus, wat kunnen we verwachten van de komst van de metaverse? Als het allemaal erg snel lijkt te gaan, dan is dat ook zo: Mark Zuckerberg heeft aangekondigd dat hij van plan is zijn eigen bedrijf binnen vijf jaar om te vormen tot een metaverse onderneming, en bedrijven als Nvidia, Sony en Microsoft staan op het punt vergelijkbare doelen te bereiken.
De metaverse wordt gepositioneerd als het toekomstige universum om op te wedden. Volgens een rapport zullen de economische vooruitzichten van de metaverse naar verwachting 800 miljard bereiken in 2025, en 2,5 biljoen in 2030. Hoewel Zuckerberg de naam is die er het meest mee wordt geassocieerd, is zijn bedrijf niet de enige die investeert in technologie die de sleutel zal zijn om van de metaverse een "realiteit" te maken.
Tot dusver zijn er Microsofts HoloLens, PlayStation's VR-helmen, Facebook's Oculus, Epic Games' videogames, Alibaba's Ali Metaverse, een nieuwe videogamestudio gebaseerd op Tencet's metaverse, en de eigenaar van TikTok die interesse heeft getoond. Ook sluit de oprichter Philip Rosedale zich weer bij het project aan.
Naast de psychologische steun van de grote massa zal deze innovatie in de technologische ontwikkeling de sleutel zijn om het metaversum toegankelijk en praktisch te maken. De VR-helmen van vandaag zijn log en misselijkmakend voor sommige gebruikers, en voor andere hulpmiddelen zal het een tijdje duren voor iedereen ze over de hele lijn zal gebruiken. Zoals Bill Gates op zijn blog schrijft, "de versnelling van innovatie is nog maar net begonnen".
Voor de rest van ons zal de metaverse vereisen dat we ons aanpassen aan nieuwe manieren van werken en interactie, iets waar we bedreven in blijken te zijn. Vooruitgang in technologie is moeilijk te negeren zonder achterop te raken, en weerstand tegen de metaverse kan ons uitsluiten van een bloeiende, rijke, virtuele wereld.
Als de metaverse de beloften waarmaakt, kunnen we zowel een echte wereld hebben die meer op onze eigen voorwaarden is wat betreft locatie en evenwicht tussen werk en privéleven, als een interactieve, dynamische werkwereld waarin we samenwerken en creëren in virtuele ruimten met meer levensechte verbindingen dan we tot nu toe via technologie hebben ervaren.