Werven in een krappe arbeidsmarkt: de gouden regels
11 juni 2021 - Een bedrijf runnen is niet eenvoudig. En al helemaal niet als er sprake is van schaarste op de arbeidsmarkt. Deze uitdagende tijden kunnen echter ook een uitgelezen kans bieden om het beste talent op de markt aan te trekken. In deze blog de gouden regels voor het aannemen van personeel in moeilijke tijden.
#1. Sluit geen compromissen
Een wervingsproces kan een duur proces zijn, dus u wilt het wel goed doen. Met andere woorden, zoek de beste persoon voor een functie, niet de eerste de beste persoon die beschikbaar is. Wacht op iemand die echt voor uw bedrijf wil werken in plaats van iemand aan te nemen die het geld nodig heeft. Zoek naar oprecht enthousiasme, iemand die uw bedrijf ziet als onderdeel van zijn of haar loopbaantraject en niet als tussenstation.
#2. Weet wat u te bieden hebt
Wat gaat ervoor zorgen dat mensen voor uw bedrijf kiezen? Dat is de vraag. Wat maakt uw bedrijf zo interessant? Zo geweldig om voor te werken? Zo'n fantastische werkgever? Zodra u deze vragen kunt beantwoorden, wordt uw werk al een stuk eenvoudiger. Overdrijf het echter niet. U wilt te allen tijde voorkomen dat u beloften niet kunt waarmaken, want dat kan leiden tot teleurgestelde en totaal niet betrokken werknemers.
#3. Doorbreek het stramien
Oké, we maken ons hier allemaal schuldig aan. We houden vast aan wat we weten en kennen. Als we werven in tijden van schaarste, moeten we echter verder kijken en de gebaande paden verlaten. Dit is het moment om creatief te worden. Word flexibel. Wees ruimdenkend.
In tijden van een lage werkloosheid denken veel mensen na over hun loopbaan. Het is ook een kans op een nieuwe start. Voorkom dus dat u bij het zoeken naar nieuwe medewerkers mogelijke kandidaten uit andere sectoren over het hoofd ziet. Dit zijn de mensen die voor de frisse wind kunnen zorgen die u nodig hebt.
#4. Kijk naar de toekomst
Wellicht is dit helemaal niet het moment om aan personeelsuitbreiding te denken, maar ook dan kunt u deze tijd wel in uw voordeel gebruiken. Bouw nu de juiste relaties op om een zo goed mogelijke uitgangspositie te hebben op het moment dat u er klaar voor bent om extra mensen aan te nemen. Kom in gesprek met mensen. Maak contact op LinkedIn. Bouw een merk op waarvoor mensen willen werken. Investeer nu tijd en moeite om hier later de vruchten van te plukken. Dit bespaart later veel tijd en energie, juist wanneer je het straks echt nodig hebt.
#5. Maak gebruik van onze expertise
We willen niet opscheppen, maar wij weten veel over personeelswerving. Dat is goed nieuws voor u, want zo is het alsof u uw eigen orakel hebt (maar dan eentje waarvan de wijsheid is gebaseerd op feiten en jarenlange ervaring in de sector).
Wij weten hoe we de mensen kunnen binnenhalen die iedereen wil hebben en wij weten hoe we de vele pluspunten van uw bedrijf moeten verkopen. Maak gebruik van die kennis. Het is dus niet allemaal kommer en kwel. Het kan slim zijn om te werven in tijden van schaarste. Onze ondersteuning reikt echter nog veel verder.
#6. Laat data voor je werken
Het is in deze tijden lastig om de juiste medewerker te vinden, zeg maar het schaap met de vijf poten. Maar waarom zoeken naar het schaap met de vijf poten als een kameleon die met de organisatie mee kleurt net zoveel waarde toevoegt of misschien nog wel meer? Om de kameleon te kunnen vinden, is data de sleutel tot succes.
Binnen Adecco combineren we eigen data met arbeidsmarktdata uit diverse externe bronnen. Zo leggen we slimme verbanden en voorspellen we trends. Dit doen we met Adecco Analytics. Nieuwe mogelijkheden worden inzichtelijk gemaakt wanneer er geworven wordt op basis van competenties in plaats van vaardigheden.