Etiquette in Duitsland
Categorie: Op je werk | 05 juni 2019
Onze landen grenzen aan elkaar, we spreken aan beide kanten een Germaanse taal en qua uiterlijk lijken we best veel op elkaar. Toch gaat het er in Duitsland heel anders aan toe dan in Nederland. Zeker als het zaken betreft. Dus laat je niet verrassen als je manager zakendoet met ‘de buren’.
Frau Koch
Het Duitse bedrijfsleven is veel formeler dan het Nederlandse. Het is even wennen dat je mensen moet aanspreken met ‘Herr’ en ‘Frau’, gevolgd door de achternaam. Inderdaad, ook je collega-secretaresse Michaëla Koch. Zij is Frau Koch tot ze je vraagt Michaëla te zeggen. En dat kan even duren. Zelfs binnen een bedrijf kunnen collega’s elkaar tot in lengte van dagen blijven aanspreken met de achternaam. In conservatieve kringen hoort daar ook nog de titel bij. Als Herr Werner een doctorstitel heeft, spreek je hem aan met Herr Doktor Werner. Gelukkig vermelden mensen hun titel op hun visitekaartje, dus dat maakt het makkelijk.
Duidelijk communiceren
Vroeger werd bij het zakendoen uitsluitend Duits gesproken. Tegenwoordig hoor je steeds vaker Engels. Maar in welke taal je ook communiceert, blijf altijd duidelijk. Let erop dat je heldere berichten formuleert; beknopt en zonder typ- en spelfouten. Als je de indruk achterlaat dat je slordig bent, heb je de eerste slag al verloren.
Keurige kleding
Word je bij een vergadering verwacht, draag dan formele kleding. Duitsers hechten veel waarde aan goed bij elkaar passende kleuren en accessoires. Dames kiezen bijvoorbeeld voor een broekpak, niet uitdagend en zonder opvallende sieraden. Met een donker kostuum of gekleed jasje, met stropdas maak je als man een goede keuze. En denk eraan: poets je schoenen! Wie z’n schoenen niet poetst, heeft blijkbaar weinig oog voor detail en wordt - daar heb je het weer - als slordig gezien.
Serious business
Tijdens een vergadering hoor je geen grapjes; zakendoen is een serieuze aangelegenheid. Iedereen gedraagt zich beheerst, met weinig lichaamstaal. Er wordt niet breeduit gelachen en nergens worden onnodig veel woorden aan vuil gemaakt. Ook wordt er niet afgeweken van de agenda. Dan weet je weer waar die uitdrukking vandaan komt: Ordnung muß sein. Maar het heeft zo z’n voordelen. Je weet waar je aan toe bent.
Goed onderbouwd
Vraagt je manager je zijn presentatie voor te bereiden, houd dan in gedachten dat ook de ‘Deutsche Gründlichkeit’ nog steeds bestaat. Je bedrijf mag dan nog zo’n goede naam hebben, wie wat wil verkopen, zal dat moeten onderbouwen met voldoende specificaties en details. Zorg daarom dat je manager alle relevante achterinformatie bij de hand heeft, zodat hij ter plekke elke vraag kan beantwoorden.
Geen overwerk
Na vijven met Duitsland bellen, heeft meestal geen zin. Op kantoor werken de meeste mensen van acht tot vijf, vaak op vrijdag tot drie uur. Lang overwerken wekt hier geen bewondering. Integendeel. Krijgt iemand het werk niet af binnen de tijd, dan is dat een teken dat hij de taak niet aankan. En mochten er teveel taken op iemands bord liggen, dan is de conclusie duidelijk: er moeten taken vanaf. Klinkt logisch, toch? Daar kunnen we in Nederland best een voorbeeld aan nemen.