Rood, groen, geel, blauw, welke kleur is het nou?
Categorie: Beter je werk | september 2022 | door Melanie van Riel
Rood, groen, geel, blauw, nee donkerrood…..riepen de Top Secretaries Interim Assistants’ in koor terwijl de tranen over hun wangen biggelden van het lachen.
Wat is hier nu weer aan de hand vraag je je af, zijn ze aan het kijken wie er kleurenblind is en lachen ze iemand daarom uit?
Nou nee, dit gaat over één van de hilarische sketches van de improviserende trainingsacteurs van het Communicatie Theater. De assistants waren te gast bij het Leonardo Hotel in Vinkeveen om een unieke training communicatiestijlen op de werkplek te volgen. En uniek was deze training zeker! Als één van de interim assistants, en dus deelnemer aan deze training, vertel ik je graag over mijn ervaringen, zonder al te veel te verklappen.
Rollenspellen ongemakkelijk?
Terwijl sommige communicatietrainingen soms een beetje saai kunnen zijn of zelfs ongemakkelijk, denk bijvoorbeeld aan rollenspellen doen en daarin het gevoel hebben voor schut te staan, was dat hier zeker niet het geval. Bij deze workshop stonden humor en interactie juist voorop! Door middel van sketches maakten de trainers “communicatiegestoorde” situaties op de werkplek herkenbaar. En door flink te overdrijven, worden de verschillende communicatiestijlen goed zichtbaar.
Kleur bekennen
Centraal in dit Communicatie Theater staan de kleuren van Insights Discovery. Hiermee duiden we de verschillende communicatiestijlen van een persoon in 4 kleuren aangegeven (rood, groen, geel en blauw). Voorafgaand aan de training hebben de assistants het profiel ingevuld en tijdens de training werden de kleurprofielen uitgedeeld. Het leek wel een rapportuitreiking op school, zoveel spanning hing er in de lucht! Na de uitreiking kreeg iedereen nog even de kans om de uitslag door te lezen en te bespreken met elkaar, de acteurs en trainer.
Lachen én leren
Om de sketches aan te laten sluiten bij de werkplek (of zelfs bij de organisatie), inventariseren de trainers vooraf veel gebruikte termen van managers en assistants. Deze vorm van improvisatie resulteerde in hilarische scènes. Zodra de sketch uitgespeeld was gaven de assistants aan welke communicatiestijl de “manager” en welke stijl de “assistant” gebruikt had. De trainer vroeg vervolgens om tips hoe de communicatiestijl tussen manager en assistant verbeterd kon worden. Daarna werd de sketch nog een keer overgedaan en werd duidelijk wat het effect van de tips waren. Briljant idee!
Echt verwend
Deze training voelde als een echt cadeautje. Lachen, leren, een eigen persoonlijk profiel en heerlijk verwend door het Leonardo Hotel Vinkeveen met hapjes en drankjes tijdens de pauze van de training. Om alle indrukken nog eens goed te kunnen verwerken werd aan het eind van de training nog een lekker toetje uitgedeeld en kon je nog even “emotioneel” eten. Nou, dat toetje ging er goed in! Deze verslaggever was in elk geval erg onder de indruk van deze (verkorte) training én de locatie. Dit smaakt absoluut naar meer.
Mocht je nieuwsgierig geworden zijn naar het Communicatie Theater, neem dan contact op met Inge Romkes op inge.romkes@topsecretaries.nl of via 06-30395290. Wie weet lig jij binnenkort ook helemaal in een deuk met je manager en collega’s!