Review: nice girls don’t get the corner office
Categorie: Beter in je werk | 30 maart 2021
Ben je op zoek naar inspiratie en praktische tips om je gedrag te veranderen, jezelf te ontwikkelen tot gelijkwaardige gesprekspartner en succesvoller te worden in je werk? Dan is het boek Nice Girls don’t get the corner office een aanrader. Dit boek voor vrouwen – al kunnen mannen hier ook veel tips uit halen - vol met adviezen om te groeien in je werk verscheen al in 2005, werd in 2018 herzien, maar is nog altijd actueel. Je vindt er 133 typische fouten die vrouwen op hun werk maken. Per fout geeft de schrijfster op humoristische wijze coachingtips waarmee ze je laat nadenken over een actiepunt voor jezelf. Iedereen heeft natuurlijk weer andere ontwikkelpunten, maar om je alvast kennis te laten maken met dit boek lichten we er vijf fouten uit – met coachingtips - die we herkennen.
1. Fout 8: andermans werk doen
Het is typisch een vrouwelijke eigenschap om verantwoordelijkheid te nemen voor het werk van anderen. Prima om af en toe wat over te nemen, maar niet als het je in de weg zit. Kom in actie als er onredelijk veel aan jou gedelegeerd wordt, zeker als dit niet bij jouw takenpakket hoort. Oefen met zeggen op niet-verontschuldigende toon: “Ik zou dit graag voor je doen, maar ik kom al om in het werk.”
2. Fout 25: aardig gevonden willen worden
Aardig gevonden worden is nodig om succesvol te zijn, maar niet alle relaties zijn gelijkwaardig. Er zijn transactionele relaties, tussen jou en iemand met wie je eenmalig spreekt en er zijn persoonlijke relaties die veel langer duren. Besteed je kostbare tijd en energie aan de langdurige relaties en vind een tussenweg tussen voor anderen zorgen en voor jezelf zorgen.
3. Fout 26: niet aardig gevonden willen worden
Door onaardig te zijn kom je nooit zo ver als door aardig te zijn, maar gedraag je niet als een klein meisje. Aardig zijn betekent niet dat je over je laat lopen. Stel grenzen, maar behandel anderen zoals zij willen worden behandeld.
4. Fout 31: te veel persoonlijke informatie geven
Het delen van persoonlijke informatie is op zichzelf niet verkeerd, maar als je daarin te ver gaat, krijg je het later op je bord. Huilend uitgebreid vertellen over privéproblemen doet je werkgever misschien denken dat je niet tegen stress kunt. Wees selectief met persoonlijke informatie en denk goed na over wat je met wie deelt.
5. Fout 85: verzachtende woorden gebruiken
Vrouwen zijn vaak bang om te direct of te zeker over te komen en daarom gebruiken ze verzachtende woorden. Je boodschap wordt er zachter, maar ook zwakker van. Als je denkt at je te hard overkomt, kun je er een zin aan toevoegen. Bijvoorbeeld: “Ik vind dat we nu tot actie over moeten gaan en niet langer moeten wachten. Ik ben benieuwd wat jullie ervan denken”.
Het boek sluit af met een hoofdstuk over het maken van een persoonlijk ontwikkelingsplan. De schrijfster adviseert drie tot vijf acties te kiezen en uit te werken die voor jou het grootste verschil zullen maken. Niet meer, want je kunt maar aan een paar dingen tegelijkertijd werken. Je kiest een actie, maakt een plan, bepaalt een startdatum en schrijft op welke hulpmiddelen je daarbij nodig hebt (bijvoorbeeld coaching, een boek of een training).
Wij zijn fan van dit boek. Het is een leuke bundel met herkenbare fouten en uitgebreide en praktische tips die je helpen om je carrière een boost te geven!