3 tips: succesvol werven in een krappe arbeidsmarkt

Ook in 2024 heeft Nederland te maken met een krappe arbeidsmarkt. Het werven van passende kandidaten vraagt tegenwoordig veel meer van een werkgever. Een sterk LinkedIn-bericht of een goed geschreven vacaturetekst zijn simpelweg niet meer voldoende voor werkzoekenden om voor jouw organisatie te kiezen. Waar jij als werkgever op moet focussen om jouw vacatures blijvend ingevuld te krijgen? Dat lees je in dit artikel.

Tip 1: volg de marktontwikkelingen 

De arbeidsmarkt verandert continu. Het is daarom belangrijk om goed op de hoogte te zijn van de laatste ontwikkelingen op de arbeidsmarkt, zodat je weet welke factoren een positieve of negatieve invloed hebben op de krapte. Wist je bijvoorbeeld dat Nederland met zo'n 32 uur per week het laagste gemiddelde aantal gewerkte uren heeft van alle EU-landen? En dat uit een onderzoek van TNO is gebleken dat 20% wel meer zou willen werken, maar vaak mantelzorg of andere verplichtingen een belemmering vormen? Misschien is er dus veel minder nieuw personeel nodig dan verwacht en kunnen medewerkers binnen de organisatie extra uren opvangen, mits er goede afspraken worden gemaakt.

Tip 2: weet welke trends je scherp moet hebben

Naast arbeidsmarktontwikkelingen is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de laatste arbeidsmarkttrends en hier actief mee aan de slag te gaan. Je kunt eindeloos investeren in de werving van de ideale kandidaat, maar wanneer zij jouw organisatie niet als de ideale werkgever beschouwen, zal deze inzet tevergeefs zijn. Uit onderzoek blijkt bijvoorbeeld dat 1 op de 5 werkenden een baan heeft geweigerd omdat het bedrijf niet duurzaam genoeg was? En dat 69% van de mensen onder de 30 jaar de klimaatimpact van een bedrijf belangrijk vindt bij het kiezen van een baan? Doe je niets met deze inzichten of communiceer je niet over wat je wél doet, dan kan het zomaar zijn dat je wordt afgestreept als passende werkgever.

Een ander voorbeeld is de digitale revolutie die in volle gang is. Onderzoek van het World Economic Forum voorspelt dat tegen 2025 de helft van de medewerkers wereldwijd nieuwe vaardigheden zal moeten leren. Bied je geen of slechts beperkte mogelijkheden voor groei en ontwikkeling, dan wordt het werven van personeel op een krappe arbeidsmarkt een grote uitdaging.

Met andere woorden, nog voordat jij de kans hebt om nieuw talent aan te nemen, doorloopt jouw organisatie een selectieproces van de sollicitant.

Dit is een voorbeeld afbeelding

Tip 3: de juiste kandidaten kennen is de juiste kandidaten werven

Op dit moment zijn er maar liefst vijf verschillende generaties op de werkvloer, met generatie zes (Alpha) in aantocht. Wil je jouw openstaande vacatures snel invullen, dan is het belangrijk dat niet alleen de afdeling recruitment, maar ook jij als werkgever deze generaties kent. Ze hebben elk hun eigen wensen, behoeften en voorkeuren voor leiderschapsstijl, en brengen hun eigen kracht mee. Zo hebben babyboomers bijvoorbeeld meer werkervaring en daarom vaak een hekel aan micromanagement, terwijl Generatie Z juist nieuwe skills wil leren om zichzelf te blijven ontwikkelen. Van het aantrekken van talent tot de onboarding en het dagelijkse werk: in alles moet je rekening houden met wie je voor je hebt.

Samenvatting: succesvol werven in een krappe arbeidsmarkt

Wil jij ondanks de krapte op de arbeidsmarkt toch winnen in de strijd om talent? In ons whitepaper 'Slim werven in een krappe arbeidsmarkt' vind je een uitgebreide arbeidsmarktanalyse met daarin de laatste ontwikkelingen en trends, inclusief praktische tips voor aantrekkelijk werkgeverschap. Daarnaast biedt het whitepaper handige informatie over alle generaties op een rij. Heb jij moeite met personeel werven?  Met ons whitepaper weet je precies waar je op moet letten!

Download whitepaper
Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact