3 tips: zo creëer je een loyaal team in 2025

Het nieuwe jaar staat voor de deur, en januari biedt unieke kansen op de arbeidsmarkt. In deze maand wordt er gemiddeld 30% meer gesolliciteerd dan in andere periodes. Ook Google ziet een stijging: zoektermen zoals ‘nieuwe baan’ worden maar liefst 25% vaker gebruikt. Dit maakt januari een ideaal moment om nieuw talent aan te trekken, maar het brengt ook het risico mee om eigen medewerkers te verliezen. In dit artikel ontdek je hoe je als werkgever in 2025 aantrekkelijk blijft, je vacatures voor vaste banen effectief invult en zo je team versterkt.

Feit: 41% van de medewerkers vindt dat er meer maatregelen nodig zijn om werkstress tegen te gaan.

Tip 1: een effectief plan om werkstress te voorkomen moet proactief zijn en gericht op het herkennen en aanpakken van signalen voordat werkstress zich manifesteert. Omdat stress vaak een abstract begrip is dat niet direct wordt herkend, is het des te belangrijker om collega’s continu te stimuleren na te denken over hun werkdruk en welzijn.

Dit begint met open gesprekken over mogelijke stressfactoren, die per persoon kunnen verschillen. Houd er rekening mee dat werkstress niet alleen veroorzaakt wordt door het werk zelf, maar vaak ook door een disbalans tussen werk en privéleven.

Gebruik de inzichten uit deze gesprekken om een langetermijnstrategie te ontwikkelen. Maak stressmanagement een vast onderdeel van het bedrijfsbeleid en schets een duidelijke visie op een werkcultuur waarin balans en welzijn centraal staan.

Wil je meer weten over het aanpakken van werkstress en wat medewerkers écht belangrijk vinden in een werkgever? Download nu onze gratis whitepaper.

Download whitepaper

Feit: 69% van de mensen onder de 30 jaar vindt de impact op het klimaat van een werkgever belangrijk.

Tip 2: je impact als bedrijf telt écht mee. Sterker nog, uit onderzoek blijkt maar liefst 1 op de 5 werkenden ooit een baan heeft geweigerd omdat zij het bedrijf niet duurzaam genoeg vonden. Wil je een aantrekkelijke werkgever zijn voor jonge generaties, zoals Gen Z? Dan is het essentieel om transparant te zijn over maatschappelijke thema’s, inclusief duurzaamheid.

Als je bijvoorbeeld begint met energiebesparende maatregelen, deel dit dan! Niet om het aan de grote klok te hangen, maar om een bron van inspiratie te zijn. Door te laten zien wat je doet, motiveer je klanten, leveranciers en medewerkers om samen te werken en ideeën aan te dragen.

Zo creëer je een sterke identiteit en bouw je aan een cultuur waarin duurzaamheid écht centraal staat – iets waar anderen graag onderdeel van willen zijn.

Feit: ongeveer 30% van de werknemers heeft meer kennis en vaardigheden dan hun huidige functie vraagt.

Tip 3: het is belangrijk om te onderzoeken welke vaardigheden je werknemers nodig hebben om in de toekomst succesvol te blijven in hun werk. Maar vergeet daarnaast niet om te kijken naar persoonlijke ambities en doelen, zoals het doorstromen naar een leidinggevende rol.

Veel medewerkers waarderen het als er regelmatige momenten zijn om hun ambities te bespreken, zonder dat ze hier zelf eerst een formeel verzoek voor moeten indienen. Door dit structureel aan te pakken, creëer je een cultuur waarin ontwikkeling en groei centraal staan en waar mensen zich echt gezien en ondersteund voelen.

Meer weten?

Wil jij praktische inzichten over het werven en behouden van personeel in een krappe arbeidsmarkt? Download dan nu ons gratis whitepaper via de onderstaande button.

Download whitepaper

Dit is een voorbeeld afbeelding
Contact met Adecco

Heb je vragen, neem contact op met Adecco

Naar contact