Aanhef
Met een persoonlijke aanhef, met naam en toenaam, maak je meteen de beste indruk. Vertelt de vacaturetekst niet tot wie je je moet richten, probeer daar dan telefonisch achter te komen.
Je openingsalinea
Hierin zet je de schijnwerper meteen op jezelf. Wie ben je, wat maakt jou geschikt voor deze baan, wat heb je te bieden en vooral: wat is je motivatie om juist op deze functie bij dit bedrijf te solliciteren. Verplaats je in de functie-eisen en in de organisatie en zoek naar raakvlakken. Voorbeeld: ‘Toen ik uw vacature voor een verkoopmedewerker zag, was ik meteen enthousiast. Ik dacht: dit is mijn kans om te laten zien dat ik klanten kan overtuigen en naar doelen toe kan werken.’ Dát is een openingszin waar wij als recruiters warm van worden.
Het middendeel
Hier ga je dieper in op je eigenschappen en kwaliteiten. Doel: interesse wekken voor wie je bent en wat je kunt. Haak in op de functie-eisen. Onderbouw wat je weet en kunt. Bij voorkeur met concrete ervaringen in eerdere banen, vrijwilligerswerk of je studententijd. Benadruk je successen.
De afsluiting
Maak een krachtige samenvatting, verwijs naar je cv, en geef aan dat je je erop verheugt om het bedrijf beter te leren kennen en jouw kwaliteiten en motivatie toe te lichten. Sluit af met een ‘vriendelijke groet’ en je naam. Vergeet je handtekening niet als het om een fysieke brief gaat. En vermeld helemaal onderin: bijlage: curriculum vitae. Doel: overtuig ons ervan dat we je moeten uitnodigen voor een sollicitatiegesprek.