Help! Ik moet terug naar kantoor maar ik wil niet.
Categorie: Op je werk | september 2021
Toen de Corona-crisis net uitbrak en iedereen plots thuis moest werken… wilden we niets liever dan terug naar kantoor. Maar inmiddels zijn we meer dan een jaar verder. De thuiswerkplekken zijn op orde, de systemen werken goed en eigenlijk bevalt het ons wel. Maar wat nu als jouw manager zegt dat jij weer fulltime op kantoor moet komen werken? Met deze tips overtuig jij jouw manager van jouw ‘hybride’ wensen.
Naar aanleiding van onze eerste TS Talk over hybride samenwerken spraken we veel assistants over hun hybride werk wensen. De algemene conclusie is dat niet volledig op kantoor werken veel voordelen heeft en die willen ze graag behouden. Een verdeling van 60% op kantoor werken en 40% thuis lijkt ideaal.
Maar wat we ook horen is angst. Angst voor de besluiten die de organisatie of de manager neemt en voor een toekomst volledig terug op kantoor. Daarom geven wij jou hieronder drie tips om met jouw manager jouw ‘hybride’ werk-wensen te bespreken.
Tip 1: Ga het gesprek aan
Proactief met jouw manager gaan praten is de eerste stap. Wie weet is diegene zich helemaal niet bewust van jouw wensen en door hierover een open gesprek te voeren, voorkom je vaak al ruis. Informeer naar de behoeftes van jouw manager en zijn eigen agenda. En wil jij dat jij overtuigend bent in dit gesprek? Ga dan naar tip 2.
Tip 2: Bereid dit gesprek voor
Om overtuigend over te komen adviseren wij jou om het gesprek goed voor te bereiden. Dit doe je niet alleen door de vragen die jij jouw manager wilt stellen voor te bereiden, maar ook door de volgende punten.
Jij kent jouw manager het beste dus jij kan zijn argumenten wellicht ook al inschatten. Denk na over wat zij/ hij als ‘tegens’ kan aanbrengen en schrijf een reactie hierop op.
Zoek het beleid voor andere werknemers uit en verwijs hier indien nodig naar.
Heeft jouw rol een inloopfunctie? Doe een voorstel voor een rooster.
Spar met andere assistants voor hun tips en adviezen.
Maak een lijstje met argumenten waarom jij (deels) jouw werk thuis moet doen. Praat hierbij over effectiviteit, extra focus en kwaliteit tegenover kwantiteit.
Maak een lijst van taken waarvan jij vindt dat die thuis goed kunnen en waarom.
Tip 3: Maak en evalueer werkafspraken
Belangrijk is dat je samen duidelijke werkafspraken maakt. Niet alleen welke taken je op kantoor doet, maar ook welke dagen of dagdelen je er bent en wanneer niet. Houdt hierbij niet alleen rekening met jouw behoeftes, maar kijk ook goed naar de agenda van jouw manager. Zijn de maandag en de donderdag altijd dagen waarop hij zelf ook op kantoor is, pas jouw planning aan. Onderdeel van deze werkafspraken is ook een stukje evaluatie. Stel voor dat je na 6 maanden evalueert over de werkwijze. Zo heb je duidelijkheid over de komende periode en geef je elkaar ook de mogelijkheid om bij te sturen.
Alles draait om proactiviteit en communicatie
Proactief zijn is het sleutelwoord. Neem het voortouw, maak jouw plan en ga in gesprek. Maar wees ook slim in wat je zegt en doet. Weiger niet zomaar een vergadering omdat je de kinderen van school haalt, wilt sporten of de hond moet uitlaten als je thuiswerkt. Als jij dit graag doet maar wel in de avond nog weer een uurtje extra werkt, communiceer dit dan. Verstuur dan bijvoorbeeld in de avond je mail zodat gezien wordt dat jij je tijd inhaalt in de avonduren. Hiermee voorkom je onrust bij jouw collega’s of jouw manager.
Hulp nodig?
In onze eerste TS Talk Hybride werken op het secretariaat gaven wij jou al veel tips. En heb jij hulp nodig dan raden wij jou ons programma Hybride werken op het secretariaat aan waarbij je samen met Marianne Smits van AVK en jouw eigen team proactief een plan maakt . En heb je ander soort hulp nodig? Vul dan ons contactformulier in.