Vergroot je carrièrekansen, word PMO
Categorie: Op je werk | 06 juli 2019
Je hoort en ziet de term PMO steeds vaker, maar wat is een PMO en wanneer ben je dat? Een PMO is een project management ondersteuner. Simpel gezegd: als jij als assistant ondersteuning biedt aan een project in plaats van aan personen; dan ben jij een PMO. Omdat organisaties steeds meer op projectmatige wijze werken neemt de behoefte aan ondersteuning op deze projecten toe. En daar komt de PMO om de hoek kijken. Een mooie kans voor een assistant die door wil groeien, of altijd al graag in projecten werkte. Want net als de assistant is de PMO een kei in structureren en organiseren. Als project management ondersteuner, maar ook als assistant ben je de spin in het web.
Weet jij hoe de hazen lopen?
In een project hebben projectmanager, projectleden en andere betrokkenen soms verschillende belangen en doelen. Om goed te kunnen ondersteunen moet je weten wat er speelt bij de verschillende mensen. Wat vinden ze nou eigenlijk van het project? Wat is het belang van al deze stakeholders*? En wat is de invloed van de betrokkenen? Kortom: weet jij hoe de hazen lopen?
Een mooie tool om de hazen binnen jouw projectorganisatie in kaart te brengen is door alle betrokkenen van het project in onderstaande tabel te plaatsen. Zo zie je precies wie welke aandacht moet krijgen en wie je zeker niet mag vergeten.
Juist jij als PMO hebt een andere positie in de projectorganisatie dan bijvoorbeeld de projectmanager. Jij bent de oren en ogen van de projectmanager en krijgt vaak andere informatie dan de manager zelf. Simpelweg door oprechte interesse te tonen, je oren en ogen open te houden en feedback te vragen aan alle leden van het projectteam. Met al deze informatie kan jij jouw projectmanager goed adviseren. Jij weet ten slotte hoe de hazen lopen.
Wil je uitgebreidere informatie over het belang van stakeholder management? Of wil je meer weten over het ondersteunen van een project? Volg dan de training Project Management Ondersteuning.
Agile werken
In projectgroepen en bij procesverbeteringen komen allerlei termen voorbij. PCDA, Agile, Lean, Scrum, Kanban en Prince 2 zijn er zomaar een paar. Maar wat is nou wat en hoe zijn ze aan elkaar gelinkt. Hieronder lichten we er een paar toe.
Lean: verbeteren door effectievere werkvormen te zoeken
PDCA-cyclus: dit is een methodiek om lean te werken waarbij je steeds dezelfde cyclus doorloopt. Plan-Do-Check-Act. Je Plant een activiteit, je voert hem uit (Do), je controleert of het goed is gegaan (Check) en je past eventuele verbeteringen gelijk toe (Act) voordat je weer opnieuw aan de activiteit beging
Agile: wendbaar werken door het proces steeds aan te passen
Scrum en Kanban zijn verschillende aanpakken die je kunt gebruiken om agile te werken. Beide zijn gebaseerd op het verdelen van een project in kleinere behapbare stukjes (sprints) zodat je al kan beginnen met het project bij sprint 1 zonder dat je het einde al helemaal hebt uitgedacht.
Prince 2: een methode om projectmanagement toe te passen waarbij je het project vanaf het begin tot het einde onderzoekt en plant voordat je start.
*De definitie van stakeholder management is het in goede banen leiden van de verwachtingen en belangen van alle betrokkenen en belanghebbenden bij een project of een bedrijf. Voorbeelden van stakeholders zijn medewerkers, aandeelhouders, belangengroepen, de overheid en klanten.