Willeke veranderde van loopbaan
‘Als interimmer help ik mensen uit de brand’
Categorie: Op je werk | 12 mei 2020
Om toekomstbestendig en van toegevoegde waarde te blijven kun je als assistant drie kanten op. Je kunt versterken, verdiepen of veranderen. Wij noemen dit de 3 V’s van vooruitgang. Je kunt versterken door jezelf binnen je huidige rol verder te ontwikkelen. Je kunt je verdiepen door je te specialiseren in een vakgebied en een nieuwe rol in de ondersteuning gaan vervullen. Of je gaat veranderen en zoekt je werkgeluk buiten de ondersteuning.
Willeke van Gils koos ervoor om te veranderen. Zij maakte de overstap andersom. Ze werkte in de horeca en switchte naar de ondersteuning. We vroegen Willeke naar haar keuzes en naar de overeenkomsten en verschillen tussen de horeca en de ondersteuning.
Naam: Willeke van Gils
Leeftijd: 33
Opleiding: Schoevers secretaresse, directiesecretaresse en MBO Hotelmanagement en HBO Hotelmanagement (certificaten).
Huidige functie: Interim Assistant bij Top Secretaries
Diversiteit
Al vroeg wist Willeke dat ze mensen wilde helpen en ondersteunen en dat ze afwisseling leuk vond. Na de middelbare school volgde ze de opleidingen Secretaresse en Directiesecretaresse bij Schoevers. Een bijbaan vond ze als horecamedewerker bij een multifunctioneel zalencentrum. Ook deze vorm van mensen helpen en de diversiteit sprak Willeke erg aan. Daarom ging ze na de Schoevers-opleidingen verder met hotelmanagement. Ondertussen groeide ze door bij het multifunctionele zalencentrum. De ene dag schonk Willeke drankjes voor een sportclub, de andere dag verzorgde ze een feest tot in de puntjes. Ook na haar opleidingen werkte ze heel wat jaren bij dit bedrijf tot het moment dat doorgroeien niet meer mogelijk was… Wat nu?
Werkgeluk
Willeke had allang ontdekt waar haar werkgeluk ligt; werk waar elke dag anders is en waar ze veel verschillende mensen ontmoet. Werk waar stress soms een bepalende factor is en waar ze alles op alles moet zetten om iemand de beste ervaring te geven.
Ze wist niet precies welke baan dat naast de horeca ook zou brengen, maar werken als Interim Assistant bij Top Secretaries bleek een schot in de roos. Dat ze weinig ervaring in het kantoorwezen had, maakte niet uit. De match was gemaakt! Als interimmer helpt ze mensen uit de brand op momenten dat ze het nodig hebben. Ze komt bij verschillende opdrachtgevers, ontmoet verschillende mensen en leert steeds weer iets nieuws.
Mensenkennis
Dienstbaar zijn, zoals Willeke dat noemt, zat al in haar. Maar werken in de horeca heeft die vaardigheid zeker versterkt. Ook het omgaan met verschillende soorten mensen, organiseren, plannen en oplossingsgericht handelen heeft ze in de horeca tot in de puntjes geleerd. En mensenkennis….bergen mensenkennis. ‘Sta je achter de bar, tsja dan hoor je nog wel eens wat, waar je niets mee kunt doen of van kunt vinden’ zegt Willeke. ‘Hetzelfde geldt voor de zaken die je in de rol van assistant ziet of hoort’. Discreet zijn dus. Altijd.
Willekes tip
Willeke heeft één tip voor diegene die ook een stap willen maken. Zorg dat je weet waar je blij van wordt en durf! Ze mist de horeca af en toe best, maar werkt dan een zonnige middag mee op het terras of staat een avond achter de bar. Ze doet wat ze leuk vindt. En dat is dus eigenlijk stiekem tip twee.
Wil je meer weten over de drie V’s van vooruitgang? Lees dan het artikel Zo blijf je blij met je baan nu en in de toekomst en download onze onepager.