Drie tips om van toegevoegde waarde te blijven
Categorie: Beter in je werk | 22 juni 2020 | door: Inge Romkes programma manager
share
Half maart zaten we ineens thuis. Iedereen, behalve de mensen met vitale beroepen. Zij zorgen ervoor dat Nederland doordraait tijdens de ‘intelligente lockdown’. En terwijl ik thuis zat, met man en kinderen, realiseerde ik mij dat ik elk moment kan stoppen met mijn werk zonder grote gevolgen. Dat Top Secretaries gewoon doordraait, onze assistants nog steeds begeleid worden en de werving, selectie en bemiddeling doorgaat. Hierdoor dacht ik: ‘Waar zit mijn toegevoegde waarde?’
Gelukkig realiseerde ik mijzelf snel (met een beetje hulp van mijn collega’s) dat het juist in deze tijd enorm belangrijk is om met duurzame inzetbaarheid bezig te zijn. Corona heeft geleid tot versnelde digitalisering en automatisering. Door programma’s en workshops te ontwikkelen en inspiratie te geven, help ik assistants hun toegevoegde waarde te benoemen, behouden en ontwikkelen. En zo zorgen we er met heel Top Secretaries voor dat zij over een paar jaar nog steeds een baan hebben waar ze blij van worden.
Over het onderwerp ‘van toegevoegde waarde zijn’ heb ik best lang nagedacht. Ook heb ik een aantal van onze interim assistants vragen gesteld. Hoe zorgen zij er voor dat zij van toegevoegde waarde blijven? Wat doet de coronacrisis met de zelfstandigheid van de manager? Is de assistant nog wel nodig? Hoe zorgen zij ervoor zichtbaar te zijn en blijven als assistant?
Hieronder deel ik de ervaringen en tips zij mij gaven:
Met stip op 1: verbind
Bel collega’s op en laat de gesprekken niet alleen zakelijk zijn. Stel veel vragen. Hiermee blijf jij de spin in het web en weet je wat er speelt binnen het bedrijf. Deel deze informatie en draag proactief ideeën en nieuwe werkwijzen aan.
2. Ben assistant, expert, adviseur en aanspreekpunt
Zorg dat je expert, adviseur en aanspreekpunt bent en laat dit anderen ook weten. Als jij net iets meer weet van bijvoorbeeld digitale tools, hoe je een vergadering organiseert of hoe je informatie slim digitaliseert, ben je binnen no-time een expert. Als je jezelf tot super-user van het programma waarmee gewerkt wordt ontwikkelt (bijvoorbeeld MS Teams), werk je niet alleen aan je eigen toekomstbestendigheid, maar maak je jezelf onmisbaar. Als expert kun je ook werkprocessen verbeteren en ze aan het online samenwerken aanpassen. Zo borg je dat je na corona de efficiëntste manier van samenwerken kunt kiezen.
3. Wees flexibel
Soms is flexibiliteit handig of nodig om later op de middag nog een agenda voor een overleg uit te sturen of een mail waarvoor je nog op informatie wacht. Als je thuis bent kan je als je dat wilt je eigen planning hier ook op aanpassen. Bijvoorbeeld eerst even gaan koken en die ene mail erna nog sturen.
Met de toegevoegde waarde van onze assistants zit het wel goed. Verbinden, adviseren, kennis en flexibiliteit. Dat zijn de sleutelwoorden. Maar hoe zorg jij er voor dat jij van toegevoegde waarde blijft? Laat het me weten via inge.romkes@topsecretaries.nl